29 maart 2024

Britse studenten betalen half miljoen pond aan boetes

Vijftig pond boete voor het slaan van een medewerker. Tweehonderd pond voor het vergeten van een afspraak met een docent. Britse universiteiten laten studenten meer dan een half miljoen pond aan boetes betalen.

Omgerekend gaat het om 639 duizend euro. De hoogte van de boetes loopt nogal uiteen, schrijft The Guardian, die de cijfers boven water kreeg dankzij een beroep op de freedom of information .

Gewelddadig gedrag

Zo kreeg een student van Kent University een boete van vijftig pond voor “insulting or violent behaviour including or involving racial, sexual or other abuse, harassment or threat of violence”. Andere studenten moesten dat bedrag ophoesten voor een kleiner vergrijp: ze stonden ergens te roken waar dat niet mocht.

Binnen de universiteit van Cambridge hanteren de verschillende colleges hun eigen bedragen. Het kost bijvoorbeeld tussen de tien en tweehonderd pond om een afspraak met een docent te laten schieten.

Openstaande boetes? Niet afstuderen

Wie nog openstaande boetes heeft, kan bij de meeste universiteiten niet afstuderen. Daar maakt de Britse studentenvakbond zich druk om: een studie is immers al duur genoeg. De onderwijsinstellingen zouden in elk geval een hardheidsclausule moeten hebben, aldus de studentvertegenwoordigers.

Waar het geld van de boetes naartoe gaat? Naar het profileringsfonds, zeggen de meeste instellingen, oftewel het student hardship program. Maar een van de Cambridge-colleges gebruikt het geld liever voor het jaarlijkse personeelsuitje.