‘Boycot tegen alle onrechtvaardigheid’

Dat de SRP (Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina) opkomt voor de rechtvaardige behandeling van Palestijnen is goed, maar er spelen helaas veel meer misstanden op de wereld, zo vindt Mokhtar Masri. Daarom is de politicologiestudent samen met vijf vrienden de SRW (Studenten voor Rechtvaardigheid in de Wereld) begonnen.

Boycot

“Het was inderdaad nodig dat er een academische boycot kwam tegen de situatie in Israël. Iedereen is het er denk ik mee eens dat er iets moet gebeuren tegen de onderdrukking, zelfs zionisten. Maar er is een boycot nodig tegen alle onrechtvaardigheid op de wereld.” Masri stelt dat het conflict meer is dan onenigheid tussen Israël en Palestina. “Als dat het was, dan was het waarschijnlijk al lang opgelost. Maar het is een wereldconflict. Er zijn zoveel landen die daar uiteenlopende belangen hebben. Zowel politiek als financieel als wapenhandel.”

Tibet

Volgens Masri verdienen ook andere misstanden op de wereld aandacht en niet alleen die in Palestina. “Als je het conflict daar oplost, heb je het doel om de wereld rechtvaardig te maken nog niet bereikt.” Een van de gebieden waar hij meer aandacht voor wil is Tibet. Masri bezocht het land en was onder indruk van wat de bevolking daar doormaakt. “Het Tibetaanse volk heeft totaal geen rechten meer in eigen land. Tibetanen mogen hun geloof niet meer uitdragen, hun taal niet meer spreken, geen bestuursfuncties bekleden. Helemaal niks.”

Geen tegenpool

SRW moet geen tegenpool van de SRP worden. “Maar ik hoop dat de SRP hierdoor wordt uitgedaagd en zich meer gaat bezighouden met het hele gebied. Want in het hele Midden-Oosten worden minderheden onderdrukt. In bijvoorbeeld de Arabische landen worden mensenrechten massaal geschonden, richting vrouwen, homoseksuelen, andersdenkende gelovigen. Op een veel grotere en ernstigere schaal dan in Israël. Ik hoop dan ook dat we elkaar kunnen helpen.”

Debatten

Maar eerst moet de SRW een stevige basis krijgen. “Ik hoop in de komende weken een groepje om mij heen te bouwen om als het gezicht van de SRW naar buiten te treden.” Als dat groepje gevormd is, wil Masri net zoals de SRP debatten opzetten en een goed draaiende website lanceren, die dagelijks geüpdatet wordt. “Op deze site wil ik alle kanten van de conflicten laten belichten. Zoals NU.nl laatst een overzicht had over het Palestina-conflict, waarop je heel goed kon zien welke belangen er allemaal spelen en welke partijen elkaar steunen.”