18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

BokSmart dringt rugbyblessures terug

Het aantal ongevallen tijdens rugbywedstrijden in Zuid-Afrika neemt af. En dat is onder meer te danken aan James Brown. De Zuid-Afrikaanse gezondheidswetenschapper promoveert deze week bij VUmc.

Brown, zelf ook rugbyer, ontwikkelde preventieprogramma BokSmart. Dit is een preventieprogramma dat spelers en coaches bewuster moet maken van de gevaren van de sport. De focus ligt hierbij op veilig sporten en het ontwikkelen van meer bewustzijn omtrent de onveiligheid van de sport. “Geïnformeerd zijn over veiliger spelgedrag is een belangrijke schakel om ongevallen bij rugby te verminderen”, aldus Brown.

Cooling-down

Spelers en coaches werden tijdens het programma getraind. Hierbij was er veel aandacht voor ieders verantwoordelijkheid bij het voorkomen van ongelukken. Brown concludeert dat door het gebruik van mondbescherming, het doen van een cooling-down en veiliger tackelen het aantal ongevallen verminderde. Ook het afremmen van alcoholgebruik buiten de sport leidt tot minder blessures tijdens het spel. “BokSmart liet de nodige verbeteringen zien, maar het dragen van bijvoorbeeld mondbescherming kan nog vaker gedaan worden. Over een aantal jaar kunnen we pas echt meten wat de invoering van deze gedragsveranderingen in de rugbysport heeft opgeleverd.”

RugbySmart

Het originele preventieprogramma komt uit Nieuw-Zeeland en heette daar RugbySmart. Het programma BokSmart is aangepast aan de Zuid-Afrikaanse situatie. Ook in Nederland wordt rugby gespeeld, al is het hier nog wel een sport in opkomst. Op basis van het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL is bekend dat er in Nederland jaarlijks circa duizend rugbyblessures worden behandeld op de spoedeisende hulp.