Bijzondere vredesleerstoel al twee jaar leeg

De bijzondere leerstoel Citizens Involvement in War Zones and Post-Conflict Zones, een gezamenlijke inspanning van de VU met Pax, voorheen het Interkerkelijk Vredesberaad en Pax Christi, is al twee jaar vacant, ontdekten we bij toeval.

Van 2004 tot 2012 werd de leerstoel bekleed door de activistische Mient Jan Faber, die werd opgevolgd door Marlies Glasius, die de deeltijdbaan (één dag per week) combineerde met haar baan als hoofddocent Internationale betrekkingen aan de UvA. “Ik ben gestopt aan de VU toen ik een volledige baan kreeg aangeboden bij de UvA”, zegt Glasius.

Stroeve onderhandelingen

Ze vindt het jammer dat er na twee jaar nog geen opvolger is benoemd. “Ik informeer er weleens naar en heb gehoord dat de onderhandelingen tussen Pax en de VU stroef verlopen.”

Glasius vindt het jammer omdat de leerstoel vrij uniek is: ze richt zich op de gewone bevolking in oorlogsgebieden. “Voor een organisatie als Pax is de leerstoel belangrijk, vanwege de wetenschappelijke reflectie en voor studenten vanwege de inbreng vanuit de praktijk van de vredesbeweging.”

“Volgens mij heeft alleen de militaire academie in Breda een vergelijkbare leerstoel”, aldus Glasius. “Die richt zich op ethiek in conflictgebieden.”

Beetje ingewikkeld

Bij Pax wil niemand iets zeggen over de opvolging van Glasius aan de VU. “Daarvoor kunt u het beste naar professor Wolfgang Wagner vragen.”

Hoogleraar Internationale Veiligheid Wagner weet echter ook niet veel meer. Althans, hij weet waarschijnlijk meer dan hij kwijt wil. “We zijn bezig met een opvolger”. Maar waarom duurt dat zo lang? “Het is een beetje ingewikkeld, omdat het lang heeft geduurd voordat er bij Pax is besloten dat de leerstoel zou worden gecontinueerd. Nu wordt er aan de VU gesproken over de financiële kant.”

“Belt u over zes weken maar weer eens.”