29 maart 2024

Bewoners starten petitie tegen opheffing tram 24

Kom je altijd met tram 24 naar de VU? Dan is het slim om snel de petitie tegen de opheffing te tekenen.

Noord/Zuidlijn

De gemeente zet tram 24 langdurig in de wacht. De rails bij het Concertgebouw zijn zo versleten dat ze op de schop moeten, maar omdat het al een omleidingsroute was, komen ze niet meer terug.

De tram rijdt al sinds 2003 langs het Concertgebouw. De oorspronkelijke route door de Ferdinand Bolstraat is afgesloten vanwege het werk aan de Noord/Zuidlijn. Het is maar de vraag vanaf wanneer en óf tram 24 die route weer gaat rijden.

Bewonersverzet

Een groep bewoners van buurten rondom de Stadionweg verzet zich tegen de opheffing, ook al is het in eerste instantie een tijdelijke. “Tram 24 is ook van heel groot belang voor de VU”, zegt Mary van Vucht van bewonerscoöperatie StadsdorpZuid desgevraagd aan de telefoon.

“Iedereen die in de buurt woont van de Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein en Stadionplein maakt er gebruik van. De VU, het ziekenhuis en ook Acta zijn straks voor veel mensen niet meer goed te bereiken.” StadsdorpZuid stelt voor om de tram om te leiden via de van Woustraat.

Petitie

De coöperatie maakt zich vooral zorgen om oudere buurtbewoners die straks niet meer goed bij het ziekenhuis kunnen komen. Maar ook studenten en docenten die tram 24 gebruiken kunnen de petitie tekenen. Vrijdagavond 15 maart is er een inspraakavond. Dan wil StadsdorpZuid de petitie overhandigen.