20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Bewijs plotseling uitsterven dino’s gevonden in algen

Eindelijk is er hard bewijs voor de theorie van oud-VU-hoogleraar paleontologie Jan Smit dat de dinosaurussen plotseling zijn uitgestorven door een meteorietinslag. Door die inslag 66 miljoen jaar geleden zou zoveel stof in de lucht terecht zijn gekomen dat het zonlicht de aarde minder goed kon bereiken. Daardoor werd het niet alleen kouder, maar ook schemerig, jarenlang, waardoor planten niet meer goed konden groeien. Dat is waarschijnlijk de voornaamste reden dat de dino’s en bijna al het andere leven in die tijd zijn uitgestorven: ze hadden niets meer te eten.

Algen

Het nieuwe bewijs werd gevonden in fossiele algen en bacteriën in de bodem van Texas. Hier was ten tijde van de grote meteorietinslag een zee, waar organismen zoals algen naar de bodem zijn gezakt. De bodem van dit gebied- nu de bedding van de rivier de Brazos- bleef in de tijd daarna relatief onverstoord. “Dat is ons geluk”, vertelt één van de onderzoekers, Johan Vellekoop (Universiteit Utrecht) aan de Volkskrant. Vellekoop is eerste auteur van het onderzoek, dat hij met collega’s van de VU en het Nioz publiceerde in wetenschapstijdschrift PNAS.

Wetenschappers van de VU, de Universiteit Utrecht en het Nioz, maakten gebruik van kennis over chemische verbindingen in de algen die veranderen als de temperatuur verandert. Hiermee konden ze heel precies vaststellen wanneer de kou begon en hoe lang die heeft aangehouden.

Extreem nauwkeurig

De onderzoekers schrijven dat het om een scherpe temperatuursdaling ging, 7 graden of meer,  die enkele decennia heeft geduurd. Op geologische schaal is dat een extreem korte en heftige klimaatverandering. En de datering is ongekend nauwkeurig.

Uit de analyse van het sediment blijkt ook dat er in de decennia na de inslag veel stof en roetdeeltjes zijn neergeslagen. Dit is, volgens de onderzoekers, het neergedwarrelde stof dat door de klap van de inslag in de atmosfeer terechtkwam.

Belachelijk gemaakt

Jan Smit was de eerste wetenschapper die in de jaren tachtig beweerde dat de dinosaurussen zijn uitgestorven door een meteorietinslag. Hij vond bewijzen voor deze grote inslag in Mexico. Smit is jarenlang door collega wetenschappers belachelijk gemaakt om zijn theorie, vertelde hij eerder aan Advalvas.