27 maart 2024

Banenkaart wint prijs voor beste onderwijsidee

Docent Loek van der Kallen van de bachelor gezondheid en leven won dinsdag de prijs voor het beste onderwijsidee, de KnowVU Award. Hij bedacht een grafiek die toont waar studenten zoal terechtkomen met hun studie.

De grafiek is een doorstroomdiagram dat op verschillende manieren is in te stellen. Met dikke en dunne lijnen kan het laten zien welke minor studenten in hun bachelor doen, welke master ze daarna kiezen, wat hun eerste baan vervolgens is en uiteindelijk hun huidige baan.

‘Ik wil een tool ontwikkelen die door alle opleidingen gebruikt kan worden om te peilen onder hun alumni wat de baanmogelijkheden zijn’, aldus Van der Kallen op de KnowVU-website. ‘Afgelopen voorjaar heb ik ervaring opgedaan door dit voor de studie gezondheid en leven uit te voeren, en het is gebleken dat dit een vraag beantwoordt die ontzettend speelt bij (aankomende) studenten, en die tot voorheen niet goed werd beantwoord.’

Realistisch beeld

“Studenten hebben echt iets aan het idee van Loek van der Kallen”, bevestigt jurylid en VU-student van het jaar Ruben van de Belt. “Op masters.vu.nl staat nu een nietszeggend lijstje van beroepen die je kunt uitoefenen na je studie. De beroepenperspectievenkaart geeft echt een realistisch beeld van wat je kunt worden.”

Van der Kallen maakte zijn banenkaart al voor de bachelor gezondheid en leven op basis van gegevens van alumni over hun studie en loopbaan. De €5000 prijzengeld wil hij gebruiken om het diagram beschikbaar te stellen voor alle andere opleidingen op de VU. Hij nodigt opleidingsdirecteuren dan ook uit om hem te benaderen als ze interesse hebben.