28 maart 2024

Asscher laat leeftijdsdiscriminatie aan de VU over

Van het Rijk hoeven de ontslagen medewerkers van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen niets te verwachten. Minister Lodewijk Asscher gaat niks doen aan de leeftijdsdiscriminatie waarvan  ze volgens het oordeel van het College voor de Rechten van de Mens het slachtoffer werden.

‘Het is aan de betrokken medewerkers en de VU om met elkaar in gesprek te gaan en te bekijken op welke wijze gevolg kan worden gegeven aan dit oordeel’, schrijft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in antwoord op Kamervragen die Henk Krol van 50Plus over de leeftijdsdiscriminatie aan de VU stelde. ‘Het is niet aan mij om hierover een inhoudelijk oordeel over te vellen.’

Veel ouderen ontslagen

Bij de reorganisatie van FALW werden disproportioneel veel oudere werknemers ontslagen en twaalf medewerkers kaartten dat aan bij het Mensenrechtencollege. Dat gaf hen daarin gelijk, maar de VU legde het oordeel naast zich neer. De universiteit ging wel in gesprek met de gedupeerden.

Asscher wijst er in zijn brief nog op dat bij dit type reorganisaties het UWV normaal gesproken toetst of het ontslag terecht is en of het afspiegelingsbeginsel goed is toegepast. Maar de VU was daarvan uitgezonderd, vanwege haar status als bijzonderonderwijsinstelling. Sinds 1 juli 2015 is die uitzondering komen te vervallen, maar toen waren de ontslagen al aangezegd.