29 maart 2024

Annetje Ottow nieuw lid Raad van Toezicht VU-VUmc

Hoogleraar economisch publiekrecht aan het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht Annetje Ottow wordt per 1 september lid van de Raad van Toezicht van de Stichting VU-VUmc.

Eind vorig jaar trad de hele Raad, behalve voorzitter Cees Veerman en toezichthouder Jacqueline Rijsdijk, af vanwege de crisis in het VUmc. Eind februari werden twee van de vijf onstane vacatures ingevuld en met de benoeming van Ottow zijn er nog twee vacatures over.

Markt en de overheid

Ottow (47) onderzoekt regulering en handhaving van de markt en de overheid, mededingingsrecht en het toezicht op gereguleerde sectoren. Voorheen was zij vicevoorzitter van het college van de OPTA en daarvoor was zij ruim vijftien jaar werkzaam in de advocatuur. Zij is oprichter en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Toezicht en fungeert regelmatig als lid van accreditatiecommissies van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Selectieprocedure

De leden van de Raad van Toezicht van VU en VUmc worden door de Ledenraad van de VU-Vereniging benoemd. Eén van de leden wordt benoemd op voordracht van de medezeggenschap van de VU. Deze positie is nu ingevuld met de benoeming van mevrouw Ottow.

Voor de twee nog bestaande vacatures is de selectieprocedure gestart; naar verwachting zal de Raad van Toezicht in het najaar van 2013 weer uit zeven leden bestaan.