Alleen seks met wakker, nuchter meisje dat ‘ja’ zegt

In de Amerikaanse staat Californië moeten onderwijsinstellingen hun studenten voortaan vertellen dat er wederzijdse goedkeuring nodig is voor seks. En ook dat partners die goedkeuring weer kunnen intrekken.

Als een meisje nee zegt, bedoelt ze ook nee. Dat oude devies volstaat niet meer, vindt de wetgever in Californië. Het is pas goed als ze ja zegt. Studenten moeten bovendien zeker weten dat hun partner tijdens de daad nog steeds instemt.

Seksueel geweld

De nieuwe wet is bedoeld om seksueel geweld op de campussen van Amerikaanse colleges in te dammen. Uit onderzoek bleek een paar jaar geleden dat één op de vijf vrouwen in haar studietijd met seksueel geweld te maken krijgt.

‘Ja is ja’, wordt dus de nieuwe norm. De afwezigheid van ‘nee’ is niet genoeg. De onderwijsinstellingen moeten dat volgens een nieuwe wet in hun huisregels opnemen, schrijft The Chronicle of Higher Education.

Getuige bij de seks

De reacties onder het stuk van The Chronicle zijn cynisch. Straks moeten de partners hun instemming nog in een contract vastleggen, zegt de een, liefst met specificatie van de diverse handelingen. Er moet altijd een getuige bij aanwezig zijn, oppert een ander. Bovendien zouden studenten hun daden voor de zekerheid moeten filmen.

Maar volgens activisten is er een groot probleem met de seksuele cultuur onder studenten. Date rape zou veel voorkomen en onderwijsinstellingen zouden het onderwerp niet serieus genoeg nemen. Ook president Obama heeft zich erover uitgesproken.

Zwaarder bestraft

Daarom omvat de wet meer maatregelen. Onderwijsinstellingen moeten hun studenten over dit onderwerp enquêteren en de uitkomsten publiceren. Studenten die over de schreef gaan, moeten zwaarder worden bestraft. Onderwijsinstellingen moeten hun studenten voorlichten. Er staat ook in de wet dat niemand slapend, bewusteloos of dronken kan instemmen met seks.