29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Alfa’s en gamma’s moeten af van Calimerocomplex’

Sociologen of historici hebben nogal eens de neiging om zich af te zetten tegen bètawetenschappers. Die krijgen het geld en de eer, pruilen ze. Dat is te makkelijk, zei KNAW-voorzitter José van Dijck vanochtend tegen alfa- en gammawetenschappers.

“Na de constatering dat er problemen zijn in de wereld, moeten we niet zitten kniezen over de vraag welk probleem bij welke discipline hoort”, zei José van Dijck van wetenschapsgenootschap KNAW vanmorgen. “We moeten samenwerken, het is te makkelijk om je af te zetten tegen bèta’s.”

Maatschappelijke impact

Van Dijck is vandaag een van de sprekers op een congres over de maatschappelijke impact van alfa- en gammawetenschappen, georganiseerd door ScienceWorks en de Universiteit Utrecht. Juristen, antropologen, mediawetenschappers; allemaal zijn ze cruciaal voor het oplossen van wereldproblemen, benadrukte Van Dijck.

Maar geesteswetenschappers en sociale wetenschappers moeten niet “een soort hulpsinterklazen” worden, waarschuwde Van Dijck. “Dat ze er op het laatste moment bijgehaald worden voor het een of ander. Beta’s en alfa’s moeten van het begin af aan samenwerken.”

Calimerocomplex

Als voorbeeld van wat dat kan opleveren noemde de KNAW-president de mislukte campagne voor inenting tegen baarmoederhalskanker in 2013. “Als medische wetenschappers zich vanaf het begin meer rekenschap hadden gegeven van pubergedrag onder invloed van sociale en massamedia, was dit ongetwijfeld een heel andere campagne geworden.”

De bèta’s van deze wereld wíllen graag samenwerken, volgens Van Dijck. “Het valt me steeds weer op hoe eager bèta- en technische onderzoekers zijn om ons soort wetenschappers bij hun onderzoek te betrekken. We moeten dan ook afstand doen van het eeuwige calimero-complex.”

Het congres ‘Maatschappelijke Impact van Alfa- en Gammawetenschappen’ duurt nog de hele dag. Later vanmiddag wordt een Valorisatieranking gepresenteerd door tijdschrift Elsevier en Scienceworks.