28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

ADHD-ouderen zijn vaker depressief

“Oude mensen met ADHD hebben het sociaal gezien moeilijker in hun leven. Ze hebben vaker ernstige conflicten met mensen in hun omgeving. Dit leidt bij deze ouderen tot meer depressieve klachten”, aldus psycholoog Evert Semeijn. Hij promoveerde 26 januari bij VUmc.  Daarom adviseert hij meer aandacht voor conflicthantering en de preventie van depressie bij deze groep.

ADHD-ouderen

Sinds kort is bekend dat de aandachtstoornis ADHD ook bij senioren voorkomt. Er is echter nog maar weinig kennis over ADHD in deze leeftijdsgroep. Waar kinderen en jongvolwassenen met ADHD vaak moeite hebben met focussen en plannen, hebben ouderen hier geen last van.

Maar, zegt Semeijn: “Het kan zijn dat er alleen redelijk gezonde ouderen in onze studie zaten. Mogelijk zijn de ouderen met de meeste ADHD symptomen al op jonge leeftijd overleden.”