18 april 2024

Acties studenten hebben de VU werkelijk veranderd

Mede door acties van de studentenbeweging voor goed en pluriform onderwijs is de VU van een bijzondere gereformeerde universiteit veranderd in een normale massa-universiteit. Dit concludeert Cees Paardekooper in zijn boek over de geschiedenis van de studentenbeweging aan de VU in de jaren zeventig. Zijn boek Omstreden normalisering  wordt donderdag 13 juni aan de VU gepresenteerd.

Net als op andere universiteiten bestond er eind jaren zestig en begin jaren zeventig een actieve studentenbeweging aan de VU die de nodige bezettingen uitvoerde. Aanleiding waren niet alleen de snode plannen van de regering, zoals het verhogen van het collegegeld van 200 naar 1000 gulden, maar ook de soms starre houding van VU-bestuurders.

Een groep conservatieve hoogleraren, onder wie rector I.A Diepenhorst, was bang dat onder invloed van communistisch georiënteerde studenten de christelijke doelstelling van de universiteit zou worden ondermijnd. Maar uiteindelijke wonnen de modernisten aan de VU het van de orthodoxen. En werd ook de VU net als alle andere universiteiten omgevormd tot een moderne massa-universiteit.

Eigen politiek

Paardekooper laat in zijn boek zien dat er wel degelijk enige invloed was van de Communistische Partij Nederland op de studentenbeweging, maar dat de studentenvakbond SRVU en de faculteitsverenigingen in hoge mate hun eigen politiek bepaalden. Daarbij werden niet alleen eisen gesteld aan materiële zaken, zoals verhoging van de studiebeurzen, maar vooral ook aan de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Veel VU-studenten wilden een kritischer en diverser onderwijsaanbod dan gangbaar was.

De auteur Cees Paardekooper (1952) studeerde van 1972 tot 1983 politicologie en bestuurskunde aan de VU en was in 1975-’76 voorzitter van de faculteitsvereniging Mundus-SRVU bij Sociaal Culturele Wetenschappen. Lees het interview met hem.

En de voorpublicatie uit Paardekoopers boek in de nieuwe AdValvas.

Cees Paardekooper, Omstreden normalisering, de Vrije Universiteit in de jaren zeventig, uitgeverij Van Gennep, 380 blz. € 22,50