28 maart 2024

Aanpakkers staan centraal in de Advalvas vluchtelingspecial

Vluchtelingen staan centraal in de nieuwe Advalvas, nu al knisperend van versheid op uw virtuele deurmat, morgen in al zijn papieren tastbaarheid verspreid op de betere universiteitscampus.

Het begint meteen al op de voorpagina, met mooi-boy Mohammed Badran, een Syrische vluchteling die een organisatie opzette voor Syrische vluchtelingen die vrijwilligerswerk doen. Goed voor de integratie, voor het leren van de taal én om te laten zien, zegt Badran, dat vluchtelingen niet alleen maar zielig en hulpbehoevend zijn.

Heft in eigen handen

Badran zet de toon meteen goed, want elk van de vluchtelingen, die in deze Advalvas aan het woord komen, heeft op haar of zijn manier het heft in eigen handen genomen. Emine Igdi voltooide tegen de klippen op een studie antropologie en is nu onderzoeker én medewerker van de vluchtelingstudentenorganisatie UAF.

Theoloog Mehrdad Alipour doet hier onderzoek naar homoseksualiteit en de islam, wat hem in zijn land van herkomst, Iran, onmogelijk werd gemaakt.

De VU biedt al sinds jaren de mogelijkheid voor dergelijke aanpakkers om zich te ontwikkelen en hun ambities na te streven. Met taalcursussen, bijspijkercursussen en een schakeljaar voor hoogopgeleide anderstaligen die in Nederland een universitaire studie willen doen. Daarmee heeft de VU inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat onderwijsminister Jet Bussemaker onlangs kwam kijken hoe dat gaat, aan de De Boelelaan.

Luisterend oor

En dan is er nog het buddyproject dat is opgezet door de universitaire studentenraad, waarbij studenten een vluchtelingstudent bijstaan met raad, daad, een stevige schouder of een luisterend oor. Advalvas interviewde raadslid Deniz Celik over het project.

Daarnaast natuurlijk het gebruikelijke nieuws, de opinies, de columns en de eerste column van de nieuwe rector Vinod Subramaniam.