Studentenleven
& Maatschappij

Zorgen over mogelijk vertrek ‘Soros-universiteit’ uit Hongarije

De Europese universiteitenvereniging EUA reageert verbijsterd op het mogelijke vertrek van de Central European University (CEU) uit Boedapest. De prestigieuze universiteit wordt naar eigen zeggen Hongarije uitgewerkt door premier Viktor Orbán.

De CEU verhuist haar onderwijs grotendeels naar Wenen als de regering haar niet voor 1 december garandeert dat ze in Boedapest mag blijven, zo maakte ze gisteren bekend. De Hongaarse regering is niet inhoudelijk ingegaan op de aankondiging en heeft het over een “politieke list”.

Campus in Amerika

Het voortbestaan van de door de Amerikaans-Hongaarse filantroop George Soros gefinancierde universiteit is onzeker sinds Orbán in maart 2017 een nieuwe onderwijswet heeft aangekondigd. Volgens de CEU is de wet specifiek op haar gericht.

De Engelstalige universiteit, die zowel Hongaarse als Amerikaanse diploma’s uitreikt, werd onder meer verplicht om een campus op te richten in haar ‘thuisland’, de Amerikaanse staat New York. Die campus is er, maar de Hongaarse regering laat de CEU nog altijd in het ongewisse over haar toekomst.

Lede ogen

De universiteit wil voor 1 december uitsluitsel. Anders zal ze vanaf september volgend jaar alle opleidingen die tot een Amerikaans diploma leiden naar Wenen verhuizen. Het is de bedoeling om de Hongaarse tak en de onderzoeksactiviteiten zoveel mogelijk in Boedapest laten.

De Europese universiteiten zien het met lede ogen aan. “De CEU speelt al meer dan 25 jaar een cruciale rol in het opleiden van jonge mensen en het bevorderen van kritisch denken. Het vertrek uit Boedapest zal het excellente academische niveau in Hongarije aanzienlijk schaden”, schrijft de EUA op haar website.