Studentenleven
& Maatschappij

Zetelzoekers: ‘Tijdelijke camera’s tegen onveiligheid op Uilenstede’

CDA-kandidaat Clint Nieuwendijk ziet zichzelf als het aanspreekpunt voor Amstelveense jongeren.

Bachelorstudent scheikunde Clint Nieuwendijk (26) staat op de tiende plek van de kieslijst van de Amstelveense CDA en maakt zich niet veel illusies. Het CDA heeft op dit moment drie zetels in de door de VVD en D66 gedomineerde gemeente, en het moet heel gek lopen wil Nieuwendijk na de verkiezingen op 21 maart in de gemeenteraad terechtkomen.

Maar daar gaat het hem ook niet om. “Als jongere ben ik het aanspreekpunt voor studenten en andere jongeren in Amstelveen, en ik zit in het campagneteam. Dat wordt geleid door Pier Rienks, de eigenaar van de VU-boekhandel, wist je dat?”

Tijdelijke camera’s

Nieuwendijk is de data-analyst van het campagneteam. “Per week kijk ik aan de hand van de beschikbare data wat de beste aanpak is voor de verschillende wijken. In Uilenstede blijkt bijvoorbeeld een aantal onveilige situaties de gemoederen bezig te houden. Er was iets met een vieze man, en een steekpartij. Daar richten we dan onze campagne op, door te pleiten voor tijdelijke camera’s. We krijgen veel positieve reacties op dat idee.”

Andere punten zijn de afvalscheiding op Uilenstede en de parkeeroverlast van mensen die op de Zuidas werken, hun dure Lexus bij Uilenstede zetten en op de vouwfiets naar hun werk gaan om parkeerkosten te besparen.

En verder valt Clint zoals alle Amstelveens politici over het karige aanbod van betaalbare woningen voor jongeren. “Amstelveen is best populair bij jongeren die Amsterdam niet als het zaligmakende middelpunt van Nederland zien. Die moeten hier ook een plek kunnen krijgen.”

Zwarte Piet

Het mooie van het CDA vindt Nieuwendijk dat de lokale afdelingen redelijk autonoom van het landelijke CDA opereren. “Neem de Zwarte Pieten-discussie, die vooral in de grote steden speelt. Het CDA vindt dat iedereen daar zelf een standpunt over moet bepalen, afhankelijk van hoe de situatie lokaal is. In Urk zal daarom een conservatiever standpunt worden ingenomen over Zwarte Piet dan in Amsterdam. Daar bemoeit partijleider Buma zich niet mee. Dat heet binnen het CDA ‘gespreide verantwoordelijkheid’.”

Hij houdt van Amstelveen en vindt het een veelzijdige stad, waar veel te doen heeft. “Ik hou van architectuur en kom wat dat betreft ruim aan mijn trekken in Amstelveen. Over het nieuwe gebouw van het VU Sportcentrum op Uilenstede ben ik minder te spreken, maar het Amstelveense stadhart is erg mooi.”

Dit is het achtste deel van een serie over VU-studenten die zich kandidaat stellen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart: Zetelzoekers. Zie ook de voorlaatste Advalvas.