28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Zetelzoekende studenten boeken electorale successen

De studentenpartijen hebben het goed gedaan bij de gemeenteraadsverkiezingen die gisteren zijn gehouden. Ze behalen allemaal minstens twee zetels.

De meest succesvolle studentenpartij van Nederland is STIP in Delft. Die groeit van vier naar zes zetels en is daarmee de tweede partij van de stad. Alleen GroenLinks komt erbovenuit: die partij schiet omhoog van vier naar zeven zetels. D66 moet drie van de acht zetels inleveren.

“Ik heb er nog steeds geen woorden voor”, zegt een schorre STIP-lijsttrekker Michelle Corten. “Bij de tussentijdse uitslagen stonden we op vier zetels. Daar waren we al ontzettend blij mee. Toen stegen we een beetje en in de laatste uitslag waren het opeens zes zetels. We hebben in deze verkiezing ook niet-studenten bereikt. Het is opgevallen dat we dingen voor de hele stad doen, voor alle Delftenaren.”

In andere steden ging het ook goed met de studentenpartijen. De definitieve uitslag van Utrecht is nog niet binnen, maar volgens de tussenstand stijgt Student & Starter van één naar twee zetels. GroenLinks wordt er de grootste met twaalf zetels. Ook hier krijgt D66 een klap: de partij zakt van dertien naar tien.

Nieuwkomers

Connect Wageningen deed voor het eerst aan de verkiezingen mee en verovert meteen twee zetels. Ook daar is GroenLinks de grootste met zes zetels, maar D66 ging er niet achteruit en blijft op vijf.

Een andere nieuwkomer is M:OED in Maastricht. Voluit heet de partij Maastricht: Open, Eerlijk en Democratisch. De campagne mag een succes heten, want de studenten krijgen twee zetels in de raad. Overigens zijn daar maar liefst vier partijen ex aequo als hoogste geëindigd op vijf zetels: CDA, GroenLinks, D66 en de Senioren Partij Maastricht.

Sleepwet

De uitslag van het raadgevend referendum over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (oftewel de sleepwet) is nog niet overal binnen, maar Delft en Utrecht stemden er in ruime meerderheid tegen.