18 maart 2024

Zes VU-roeiers doen mee aan EK dit weekend

Het wordt een spannend weekend voor zes VU-studenten. Ze doen mee aan het Europees Kampioenschap roeien in het Duitse Brandenburg. De race is de eerste grote internationale test voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in augustus.

Te veel stress

Masterstudent bewegingswetenschappen Heleen Boers doet ook mee. Ze vertelde Advalvas al eens hoe ze het roeien combineert met een onderzoeksmaster bewegingswetenschappen. ‘Ik weet meer over voeding dan de gemiddelde roeier. Ook over hoe je trainingsperiodes opbouwt en hoe je herstelt en over hoe krachttraining en duurtraining samenwerken.’

Maar pittig is het wel, op topniveau roeien en studeren tegelijk. “Je kan gewoon niet je tentamens maken in de week dat je een wedstrijd hebt, dan wordt het stressgehalte te hoog.” Tijdens het EK roeit ze in een tweezitsboot zonder stuurman met ieder een roeiriem aan één kant, in roeiersjargon de vrouwen twee zonder.

Nederlandse team

Behalve Boers hebben we vijf andere VU-studenten kunnen vinden die meeroeien in het Nederlandse team. Geneeskundestudent Lisa Wörner komt uit bij de lichtgewicht vrouwen en roeit in haar eentje. Ze is al onderweg naar Duitsland, laat ze op Twitter weten.

Alleen roeien

Karien Robbers, bachelorstudent psychologie, roeit ook alleen in een skiff. Olivia van Rooijen doet theoretische chemie en zit in de vrouwen acht. En Ilse Paulis, geneeskundestudent, komt uit bij de vrouwen lichte dubbel twee.

Peter van Schie is de enige mannelijke student. Hij doet geneeskunde en zit in de mannen dubbel vier. Een van zijn bootgenoten, Vincent van der Want, is oud-VU-student rechten.