Studentenleven
& Maatschappij

Wetenschappers roepen universiteiten op tot strenger klimaatbeleid

Wetenschappers zouden minder moeten vliegen, en universiteiten zouden moeten investeren in duurzame energie en in een duurzaam aanbod in kantines. Ook zouden universiteiten al hun beleggingen uit de fossiele industrie moeten terugtrekken.

Dat staat in de klimaatbrief van een groep Nederlandse wetenschappers die vandaag online is gegaan. In deze brief roept een aantal prominente klimaatwetenschappers haar eigen werkgever, de universiteit,  op om meer te doen voor het milieu. Eén van de initiatiefnemers is Han Dolman, hoogleraar aardwetenschappen aan de VU.  De brief moet volgens Dolman het gesprek op gang brengen onder wetenschappers over verstandig vliegen en een steuntje in de rug zijn voor iedereen die al bezig is het thema klimaat bespreekbaar te maken op de universiteit.

In het klimaatdebat hebben wetenschappers vaak de rol van deskundige, maar als hun gedrag niet overeenkomt met wat ze uitdragen, ondermijnt dit hun autoriteit, stellen de briefschrijvers: ‘We moeten ons eigen verhaal op orde brengen als we willen dat anderen luisteren’, schrijven ze.

Treinsteden

De briefschrijvers noemen de universiteit Gent als voorbeeld: deze universiteit heeft een lijst van steden opgesteld waarnaar wetenschappers niet meer het vliegtuig mogen nemen omdat er goede alternatieven zijn, zoals de trein.

De brief is opgesteld in navolging van een Deense klimaatbrief die afgelopen najaar door ruim 600 Deense wetenschappers is ondertekend. Ook de Nederlandse klimaatbrief is open voor ondertekenaars. De brief is op dit moment door 55 wetenschappers ondertekend.