Werkzaamheden rondom VU onder de loep vanwege overstroming

Waternet was niet aan het werk aan de gebroken waterleiding die dinsdag op de De Boelelaan een enorme overstroming veroorzaakte. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van het waterbedrijf, meldt Het Parool.

Momenteel doet Waternet onderzoek naar de oorzaak van de gesprongen waterleiding. Alle partijen die in de omgeving werkzaamheden uitvoeren, worden benaderd om te kijken of die met de breuk in verband gebracht kunnen worden. Volgens Waternet gaat het onderzoek enkele weken duren.

Bouwterrein

Op het VU-terrein wordt gebouwd aan het Nieuwe Universiteitsgebouw, naast The Basket. “Wat ik begrijp uit de berichtgeving is dat het nu nog een algemeen onderzoek is naar de oorzaak van de overstroming”, zegt Aukje Schep, woordvoerder van de VU. “Ze kijken daarbij heel breed naar alle partijen die werkzaamheden uitvoeren in de omgeving. Wij bouwen momenteel inderdaad aan het Nieuwe Universiteitsgebouw, maar de overstroming is wel echt ontstaan door een breuk in de leiding van Waternet.”

Aannemers

Een woordvoerder van Waternet laat weten dat het om allerlei soorten werkzaamheden gaat die onderzocht worden. “Voor het onderzoek worden niet alleen de aannemers benaderd van grote bouwprojecten in de buurt.” Of de bouwers van het Nieuwe Universiteitsgebouw benaderd zijn, weet ze niet. “Het is een onafhankelijk onderzoek, dat door verzekeraar VGA wordt uitgevoerd.”

Dinsdag moesten meer dan driehonderd patiënten geëvacueerd worden uit het VUmc vanwege de overstroming.  De schade loopt volgens bestuursvoorzitter Wouter Bos in de tientallen miljoenen.