29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Weer een kieswijzer: de Technische Stemwijzer

Hoe denken de politieke partijen over Europese thema’s als energie, mobiliteit en IT? Een nieuwe kieswijzer moet daar antwoord op geven, al doen enkele grote partijen er niet aan mee.

Technologietijdschrift De Ingenieur lanceert vandaag de Technische Stemwijzer. Het tijdschrift stuurde politieke partijen een lijst met vragen over zes thema’s. Hoe denken ze bijvoorbeeld over schaliegas, netneutraliteit, buitenlandse kenniswerkers en milieuregels?

Niet neutraal genoeg

De meeste partijen vulden de vragenlijst in en schreven bij sommige antwoorden een korte toelichting, maar VVD en CDA niet. “Het CDA had het te druk. De VVD ook, maar die vond sommige vragen bovendien niet neutraal genoeg”, zegt een medewerker van De Ingenieur.

“Wij vroegen bijvoorbeeld op welke soort energie Europa zich moet richten, maar de VVD vindt dat Europa zich daar helemaal niet mee moet bemoeien.” Ook de PVV gaf geen antwoord op de vragen.

Overzicht van standpunten

Een gewone stemwijzer is het niet: de bezoeker hoeft zijn eigen mening niet te geven en krijgt dus ook geen stemadvies. De website biedt vooral een overzicht van standpunten. Ook heeft het tijdschrift uitgezocht welke partijen ingenieurs op hun kieslijst hebben staan.