20 april 2024

Wat was nou die doorbraak met de zwaartekracht?

Vraag je je af wat nou alle heisa was rondom die zwaartekrachtsgolven? Iets met Einstein, de relativiteitstheorie en een of ander gezamenlijk experiment in de Verenigde Staten en Europa dat bijna net zo heet als een koekmerk. Het is overduidelijk een enorme doorbraak, maar wat precies? En o ja, er waren ook VU-wetenschappers bij betrokken.

Aanstaande vrijdag is iedereen die wil weten hoe het nou zit, uitgenodigd plaats te nemen in de collegebanken bij hoogleraar Jo van den Brand. Hij is een van de VU-natuurkundigen die meewerken aan het Ligo-experiment.

Extreem gevoelige detectie

In een publiekscollege vertelt hij alles over de wetenschappelijke ontdekking van de zwaartekrachtsgolven. Hij gaat in op de extreem gevoelige detectie met laser-interferometers, de voorspellingen van de relativiteitstheorie en de betekenis van de vondst op onze kijk op het universum.

Het college is gratis te bezoeken en wordt ook live uitgezonden.

Wat: publiekscollege over zwaartekrachtgolven, in het Engels
Wie: Jo van den Brand, hoogleraar subatomaire fysica aan de VU en initiator en leider van het gravitatiefysicaprogramma van Nikhef
Wanneer: vrijdag 19 februari, 16:00-17:00 uur
Waar: zaal KC-137, Wis- en Natuurkundegebouw (W&N-gebouw), Vrije Universiteit Amsterdam (De Boelelaan 1081, 1081 HV  Amsterdam)