29 maart 2024

Van links naar rechts: Charlotte van Kleef, Katie Gout, Evi Dekker, Marieke van Schie

VU-studenten basketballen om wereldtitel in China

Het is een spannende dag voor vier VU-studenten: vandaag gaan ze voor de eerste keer het veld op in de World University League 3×3 Basketball. Advalvas sprak student bewegingswetenschappen Marieke van Schie vanuit Xiamen (China) over het toernooi.

Naar China om te basketballen, wat een avontuur! Hoe is het zo ver gekomen?

“Alle speelsters in ons team zijn benaderd door de bondscoach met de vraag of wij de Vrije Universiteit wilde vertegenwoordigen in China. We spelen bij verschillende Nederlandse clubs, ik bij de Grasshoppers in Katwijk, maar kenden elkaar al uit de Nederlandse selectie.”

Hoe is het om in China te spelen?

“Het is hier erg warm, wat wennen is tijdens het basketballen. We spelen ook buiten in plaats van in een sporthal, zoals bij het 5×5-basketbal. Door de trainingen, wedstrijden en het strakke schema hebben we helaas niet veel tijd om echt de stad te verkennen.”

Het toernooi

De World University League 3×3 Basketball is een toernooi voor universitaire studenten tussen de 18 en 24 jaar. Speelsters van een team moeten allen studeren aan dezelfde universiteit.

Aan het vrouwentoernooi nemen zestien universiteiten deel, verdeeld over vier poules. De universiteiten hebben zich eerst moeten kwalificeren, te beginnen in eigen land en daarna per continent. Hierbij kreeg de VU een wildcard.

Het VU-team bestaat uit Evi Dekker (19, geneeskunde), Katie Gout (20, geneeskunde), Charlotte van Kleef (20, premaster communicatie- en informatiewetenschappen) en Marieke van Schie (20, bewegingswetenschappen).

Zij treffen vandaag en morgen in poule B universiteiten uit Chili, Portugal en Canada. Grote favoriet is het team van de Oekraïense universiteit Vasyl Stefanyc.

Jullie studeren allemaal; is dat te combineren met dit toernooi?

“We trainen gemiddeld acht keer in de week, dus dat kost uiteraard heel veel tijd. Het vereist discipline ne hard werken, maar met een goede planning en medewerking van de VU is het prima te doen.”

Jullie zijn met een wildcard door de voorrondes gekomen. Waarom was dat?

“Wij hebben niet meegedaan aan de voorrondes, maar een team uit Slovenië viel uit. Omdat Nederland in het 3×3-basketbal hoog op de wereldranglijst staat, kwamen wij alsnog in aanmerking.”

Vandaag en morgen zijn de poulewedstrijden, daarna volgen de kwartfinales, halve finales en finales. Hoe schat je jullie kans in om een finaleplek te veroveren?

“De tegenstanders kennen we nog niet, maar als we van onze eigen kracht uitgaan denk ik dat we ver kunnen komen. Een aantal meiden uit het team heeft al veel ervaring op het gebied van 3×3-basketbal, dit kan erg in ons voordeel werken.”

Hebben jullie contact met de andere teams – jullie concurrenten?

“We verblijven met alle teams in een heel mooi vijfsterrenhotel. Ook zitten we af toe met een ander team in de bus of aan tafel tijdens het eten, dan maken we gezellig een praatje.”