28 maart 2024

VU-mensen zamelen geld in voor campusradio

Theologiestudentassistent Marc Lamain, tevens voormalig voorzitter van de universitaire studentenraad (2017-18), wil met een aantal studenten en medewerkers een VU-campusradiostation beginnen. Daartoe is hij een crowdfundingsactie gestart.

Het collectief wil met het radiostation ‘iedereen op de campus dichter bij elkaar brengen’, want er zijn veel verschillende individuen en organisaties met van alles bezig op de campus, maar die vormen naar zijn mening te gemakkelijk ‘eilandjes in de universitaire oceaan.’

Het moet een mix worden van talk-radio en muziek, zegt Lamain tegen Advalvas. “We denken bijvoorbeeld aan een programma waarin mooi onderzoek aan de VU wordt uitgelicht, met studenten die iemand van hun afdeling interviewen. Of een iemand met een start-up op de Zuidas die iets vertelt over haar of zijn onderneming, actuele thema’s met betrekking tot de academische wereld, maar ook klassieke muziek voor studenten om bij te studeren.”

Het radiostation zal via het Internet te beluisteren zijn.

Podcast

Lamain kwam op het idee door de vele podcasts die aan de VU worden gemaakt. “Ik hoorde van docenten die hun studenten een podcast laten maken in plaats van een essay, en van wetenschappers die podcasts maken. Onlangs was er een Griffioen-bijeenkomst waarin studenten plannen maakten voor campusradio en programmacoördinator van dialoogcentrum 3D Miranda van Holland komt uit de radiowereld, dus zo is dat gaan lopen”, vertelt hij.

Lamain denkt aan 12 uur live radio per dag, van acht tot acht, en herhalingen tijdens de rest van het etmaal. Komende juni moet de eerste uitzending zijn, daar heeft hij 4270 euro voor nodig, bedoeld voor apparatuur en licenties en dergelijke. Met nog eens 4400 euro zou er een ruimte ingericht kunnen worden als studio.

“Dat valt op zich mee, qua kosten, maar we kunnen apparatuur overnemen van onder andere het VUmc, die ooit radio maakte maar daarmee is gestopt. En van het college van bestuur krijgen we gratis ruimte beschikbaar als het ons lukt genoeg geld in te zamelen.”

Concurrent

Het is niet de bedoeling dat VU-campusradio Advalvas gaat wegconcurreren op het gebied van nieuws- en achtergronden, verzekert Lamain ons. “Ik dacht zelfs aan samenwerking met Advalvas. Misschien willen jullie regelmatig nieuwsberichtgeving verzorgen.”

Doneren voor het radiostation kan op deze pagina.