Studentenleven
& Maatschappij

Universiteit stopt met dierproeven met honden door bedreigingen

De Universiteit Maastricht gaan geen dierproeven meer doen met honden. Het faculteitsbestuur vindt het niet veilig om er nog langer mee door te gaan, meldt universiteitskrant Observant

“We kunnen het risico niet lopen dat er iets met mensen of de dieren gebeurt”, zegt faculteitsdecaan Albert Scherpbier in Observant. Eind augustus vorig jaar ontstond ophef over geplande proeven op 39 labradors. In het kielzog van vreedzame demonstraties daartegen, ontvingen onderzoekers bedreigingen. Het college van bestuur besloot toen al om de proeven op te schorten.

Geiten en varkens

Onderzoeksleider Frits Prinzen laat Observant weten dat hij liever niet was gestopt, “vooral omdat het succesvol onderzoek betreft met gunstige uitkomsten voor patiënten”. Hij gaat zich nu richten op ander onderzoek, waarbij hij met schapen, geiten en varkens zal werken.