28 maart 2024

Voorzitter Päivi Reckman presenteert de nieuwe studentenraad

Twintigste studentenraad wil meer erkenning voor bestuurswerk

Studenten moeten zich breed kunnen ontplooien. Dat is het motto van de nieuwe universitaire studentenraad. Gisteren gaven ze hun traditionele constitutieborrel in het Science Café in het O|2 gebouw. Het is de twintigste studentenraad die aantreedt.

Met het motto treedt de raad in het voetspoor van hun voorgangers, die ook al dit thema kozen. De raad ziet er wel een beetje anders uit. Het aantal leden is van negen naar elf gegaan door een wijziging van het kiessysteem. Nu is er in principe een afgevaardigde uit iedere faculteit.

Meer geld voor student-bestuurders

De nieuwe voorzitter, masterstudent biomedical sciences Päivi Reckman, noemde in een vurige speech verschillende punten op waar de raad aandacht aan wil besteden. Zo is het voor de ontplooiing van studenten nodig dat je makkelijk vakken bij een andere opleiding en faculteit kunt volgen. Maar ook dat je actief kunt zijn bij een vereniging en bestuurswerk kunt doen.

Dat laatste wordt volgens haar steeds lastiger. Studenten hebben het druk met punten scoren en andere dingen doen. Maar ook financieel hebben ze het moeilijk. Door de studieleningen en bijbehorende schuld staan minder studenten te popelen om veel tijd aan bestuurswerk te besteden. Daarom is een goede bestuursvergoeding nodig en is uitbreiding van het zogeheten profileringsfonds, waaruit deze vergoedingen worden betaald, gewenst.

Beter onderwijs

Reckman legde nog meer financiële eisen op tafel. “Dat geld is van ons”, zei ze fel over de studiegelden. Dat zijn de honderden miljoenen euro’s die de universiteiten de komende jaren ‘Dat geld is van ons’extra krijgen in ruil voor het afschaffen van de basisbeurs en invoeren van de studieleningen. Vanaf volgend jaar krijgen de universiteiten de eerste miljoenen uit dat potje. De studentenraad mag controleren of dat geld op een verantwoorde manier wordt besteed aan het verbeteren van het onderwijs.

Een ander aandachtspunt is diversiteit. “We vieren de verschillen”, aldus Reckman. Maar ze ziet ook problemen. “Studenten vormen allerlei eilandjes. Op grond van afkomst, religie, opleiding. En of je uit het buitenland komt. We willen meer verbinding tussen die eilandjes. Onder meer door allerlei activiteiten te organiseren.”

Ze wees erop dat internationalisering niet vanzelf een succes is. Buitenlandse studenten voelen zich nogal eens een vreemdeling op de campus. Die campus heeft dan ook een flinke opknapbeurt nodig “zodat het echt een coole plek wordt waar je wilt chillen.”

Welzijn

De studentenraad wil dit jaar ook veel aandacht besteden aan het welzijn van studenten. Zo moeten studiebegeleiders en studentendecanen en -psychologen veel zichtbaarder worden.

Rector Vinod Subramaniam hief het glas op de nieuwe raad. “Ik vind de debatten met de studentenraad vaak de spannendste, leukste, maar ook de moeilijkste die er zijn”, zei hij bemoedigend.

De studentenraad is te volgen via facebook en een blog in Advalvas magazine.