19 april 2024

Theologische faculteit wil reorganiseren, medewerkers ontslaan

De faculteit Religie & Theologie wil reorganiseren. Dat betekent dat er ook medewerkers worden ontslagen. Het zou om negen medewerkers gaan, maar decaan Ruard Ganzevoort wil daar niets over zeggen.

“Op sommige plekken hebben we meer mensen dan we nodig hebben, elders hebben we er minder dan we nodig hebben”, aldus Ganzevoort. “Ook hebben we financieel een moeilijk jaar op dit moment. Dat maakt het nodig dat er wat verschuivingen plaats gaan vinden.”

De bedoeling is dat zijn faculteit “een sterkere rol als kenniscentrum gaat spelen”, waarbij de nadruk “meer op maatschappelijke vragen komt te liggen, waaronder ethiek en religiewetenschappen”. “We blijven ons richten op interreligieuze vraagstukken en maatschappelijke vragen, maar natuurlijk ook op de bestudering van religieuze teksten, tradities en gemeenschappen”, aldus Ganzevoort. “Dat vraagt een zorgvuldige inhoudelijke bijsturing om de breedte te kunnen blijven garanderen.”

Het reorganisatieplan is ingediend bij het college van bestuur en ligt ook voor aan de medewerkers. Die mogen daar tot begin februari op reageren. Na inbreng van de onderdeelcommissie en medewerkers wordt het definitief voorgelegd aan het college, dat dan een voorgenomen besluit kan nemen en voorleggen aan de ondernemingsraad.

“We staan aan het begin van het traject en volgen het geldende stappenplan zorgvuldig”, aldus Ganzevoort.