29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Techniek studeer je binnenkort ook aan de VU

In Amsterdam kun je nog geen technische, academische studie doen. Maar dat gaat in 2019 veranderen. Dan start de VU samen met de Universiteit Twente een bacheloropleiding engineering.

“De VU staat niet bepaald bekend als bèta-universiteit en dat is onterecht”, zegt Marjolein Jansen, vicevoorzitter van het college van bestuur, “want een derde van de VU is bèta.” Dat exacte profiel wil de VU verstevigen door deze samenwerking met Twente.

Twente is op haar beurt geïnteresseerd in het aantal potentiële techniekstudenten in de regio Noord-Holland dat nu iets anders gaat studeren. ‘In Noord-Holland kiest namelijk de helft minder scholieren voor een technische opleiding dan in regio’s met een technische universiteit’, staat in het persbericht.

200 studenten

Als de plannen doorgaan komt er een  bachelor engineering met in de eerste twee jaar een breed  profiel en in het derde jaar voorsorteermogelijkheden voor verschillende bètamasters. De ambitie is om in 2019 te beginnen met zo’n 50 tot 70 studenten. Uiteindelijk kan de opleiding groeien tot zo’n 200 studenten per jaar.

‘We denken nu aan een model waarbij ze drie weken hier zijn en één week in Twente’

De studenten krijgen deels college in Amsterdam en deels in Twente. “We denken nu aan een model waarbij ze drie weken hier zijn en één week in Twente”, vertelt Jansen. Daar moeten de studenten intensieve onderwijsvormen krijgen waarvoor in Amsterdam de voorzieningen ontbreken, zoals practica. Moeten ze dan een hele week op en neer naar Enschede? “Het idee is om daar iets te regelen met huisvesting, maar dat zijn we nog aan het uitwerken”, zegt Jansen. Of studenten dan extra zouden moeten betalen voor hun tijdelijke kamer in Enschede, weet de vicevoorzitter nog niet. “We proberen zoveel mogelijk binnen de bestaande budgetten te doen.”
Ook docenten zullen soms heen en weer moeten reizen. “De toch al hoge werkdruk van docenten is daarbij een punt van aandacht”, licht Jansen toe.

Twents diploma

Formeel staan de studenten ingeschreven als studenten werktuigbouw bij de Universiteit Twente en dat zal ook op hun diploma komen te staan. Dat heeft met accreditatie te maken: het is gemakkelijker en minder tijdrovend om onder de vlag van een bestaande opleiding, in dit geval dus werktuigbouwkunde, een nieuwe studie te beginnen dan een helemaal nieuwe studie op te zetten. Twente krijgt dus ook het geld van het ministerie voor deze studenten, maar sluist een deel daarvan door naar de VU voor het onderwijs dat hier wordt gegeven. “We kijken of we er op termijn een echte joint degree van kunnen maken, maar dat kost wat meer tijd om te regelen”, aldus Jansen.

Menselijke maat

Dertig procent van een studieprogramma mag je als opleiding vrij invullen. En daarin zal de nieuwe opleiding een ander profiel krijgen dan bestaande studies in Twente. Jansen: “Op de VU zijn we goed in maatschappelijke en ethische vragen en die spelen ook in de techniek: wat is de menselijke maat? Moet je alles wat technisch mogelijk is ook willen? Dat soort vragen zal ook aan bod komen in de nieuwe opleiding.”