Studentenstart-up Acaboo in finale Philips Innovation Award

Start-up Acaboo staat in de finale van de Philips Innovation Award. Acaboo is opgericht door vier VU-studenten. Met hun streamingsplatform voor studieboeken wisten ze op 28 maart de competitie in de halve finale te verslaan.

“Alleen eerstejaarsstudenten kopen nog nieuwe studieboeken. De rest deelt illegaal verkregen kopieën via Dropbox- en Facebookpagina’s. Dat moet beter kunnen. En legaal.” Met dit idee begon Mikel Palokaj, derdejaars science, business and innovation Acaboo: een digitaal platform waarmee studenten met een maandelijks abonnement studieboeken kunnen lezen.

Automatisch uittreksel

Samen met Bente Bucker, Tim de Ridder en Charlotte van Oorschot, die ook de minor deden, begon Palokaj Acaboo. Inmiddels hebben de vier een bv opgericht, een acht gekregen voor hun opdracht en een werkend platform. De boeken kunnen abonnees lezen met een e-reader, computer of smartphone. Op deze manier krijgen ze toegang tot het totale pakket dat ze voor hun studie nodig hebben. Dat pakket is ook interactief: door delen van de tekst te selecteren en er aantekeningen bij te maken, ontstaat automatisch een uittrekel op maat.

Tienduizend euro

De Philips Innovation Award is de grootste Nederlandse wedstrijd voor studentenstart-ups. Hoewel de hoofdprijs van 10.000 euro lokt, vindt oprichter Mikel Palokaj vooral het meedoen aan de finaleronde op 7 mei erg belangrijk. “In het publiek zitten honderden investeerders. Die horen allemaal jouw pitch. En als we winnen, zijn vooral de coaching door Philips en de toegang tot hun netwerk goud waard.” Lees het hele artikel in Advalvas 15.