Studentenhuizen willen de energiezuinigste zijn

Een dikke trui aantrekken of bij iemand anders voor de kachel zitten: Deventer studenten gaan aan kop in de Student Energy Race. Negentien studentenhuizen proberen zoveel mogelijk energie te besparen.

Aan de vijf maanden durende wedstrijd doen studenten uit Amsterdam, Leiden, Delft, Deventer, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht mee. Het startsein werd in november gegeven. Vorig jaar deden er nog negen studentenhuizen mee, dit jaar zijn het er dus bijna drie keer zoveel.

Het Deventer studentenhuis aan de Zwolseplaats 18 gaat voorlopig aan kop. Het wist tot nu toe bijna zestig procent te besparen. Maar deze week daalden de temperaturen flink. Houden de bewoners het nog een beetje vol?

Bewust leven

Volgens Rick Wassink wel. Het was geen grote overgang: hij en zijn drie huisgenoten leefden altijd al energiebewust. “Eén van ons heeft bijvoorbeeld een bijbaantje bij een groene energieleverancier.” Daarom wilden ze meedoen aan de race: een extra stimulans om nog zuiniger te zijn, zegt hij.

Hoe doen ze dat dan?  “De gaskachel is vorige zomer vervangen door een energiezuinige cv-ketel. We koken vaker samen, en dan meteen voor meerdere dagen. Ook laten we de vaatwasser pas draaien als hij echt vol zit.” De verwarming is nog nauwelijks aan geweest, zegt hij. “Alleen nu het echt heel koud is, moeten we de thermostaat misschien toch wat omhoog draaien. Toch zijn we allemaal types die eerder een warme trui aandoen of een dekentje omslaan.”

Andermans energie

De bewoners moeten het tot maart zien uit te zingen. Tot nu toe ging het relatief makkelijk doordat één bewoner stageliep en iemand anders op vakantie was.  “Maar nu zijn we alle vier thuis. We zullen moeten proberen veel tijd buiten de deur door te brengen.” En dan dus andermans energie verbruiken? Wassink grinnikt.

Tijdens de wedstrijd kunnen de studenten maandelijks prijzen winnen, zoals tegoedbonnen voor ledverlichting of een dagje naar een pretpark met het hele huis. De hoofdprijs, die in april zal worden uitgereikt, is nog een verrassing.