29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Studenten vertellen hoe studiekeuzecheck beter kan

Jongeren kunnen nog wel een steuntje in de rug gebruiken bij het maken van een goede studiekeuze. Politici en studentenorganisaties doen vandaag tien suggesties voor verbeteringen.

Er vallen nog altijd te veel studenten uit in het hoger onderwijs, vinden politici en studentenbonden. Een goede studiekeuzecheck kan helpen, schrijven het Landelijk Actie Komitee Studenten (LAKS) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in hun tienpuntenplan. Ook politici van PvdA, VVD en CDA zetten hun handtekening eronder.

Beter best doen

De ‘loopbaanbegeleiding’ op middelbare scholen kan veel beter, vinden ze. Docenten moeten ervoor worden opgeleid, staat in het plan, en er moeten landelijke eisen komen waaraan de begeleiding moet voldoen.

Maar ook het hoger onderwijs moet zich harder inspannen. Hoewel studenten best te spreken zijn over de studiekeuzecheck, vinden de studentenorganisaties en politici dat de checks onderling te veel verschillen. Daarom willen zij ook hier landelijke normen instellen.

Twee richtingen

Verder willen de ondertekenaars dat aankomende studenten vragen kunnen stellen. “De studiekeuzecheck is tweerichtingsverkeer”, vinden de partijen. “Niet alleen de opleiding checkt de toekomstige student, maar de student checkt ook zijn toekomstige opleiding.”

Een speciaal expertisecentrum kan bij de verbeteringen helpen. Dat moet het voortgezet en hoger onderwijs dichterbij elkaar brengen met goede adviezen.

Te rooskleurig

Een van de makkelijkste aanpassingen gaat over de studiebijsluiter, die volgens het ISO soms te rooskleurig is en moeilijk te vinden op websites van de opleidingen. Doe daar iets aan, zeggen de ondertekenaars in het laatste actiepunt.