NIEUWS

frustratie
ICT 05 april 2019

Spamfilter weert belangrijkste mail in 40 jaar

reacties 1

Gelukkig had emeritus hoogleraar geologie Jan Smit een oplettende collega, anders was de belangrijkste ontdekking in zijn loopbaan aan zijn neus voorbijgegaan. De reden: een al te streng spamfilter.

“In het ‘spammailtje’ word ik getipt door een Amerikaanse masterstudent. Dat was het begin van het verhaal”, zegt Smit. Het verhaal is een opzienbarende ontdekking over het uitsterven van de dinosauriërs. “Pas na drie maanden wees mijn Amerikaanse collega Walter Alvarez me op de mail en zag ik dat ik ook tussen de geadresseerden stond.”

In de e-mail van 17 februari 2014 laat de student, de inmiddels gerespecteerde paleontoloog Robert DaPalma, zien dat hij fossielen heeft gevonden die onomstotelijk kunnen bewijzen dat er een meteoriet is ingeslagen in Mexico, precies op het moment dat de dinosauriërs ophielden te bestaan. Smit: “Hij was na een tip van professionele fossielenverzamelaars op zoek naar een meertje dat in die tijd zou hebben bestaan. Daar zaten fossielen van hele vissen in. Hij stuurde een afbeelding van een beest dat in de zee leefde en een beest dat in zoet water leefde; die vind je normaal niet bij elkaar in zo’n riviertje.”

Weggeslingerd glas

DaPalma vond in beide beesten ook restanten van tektietglas, microscopisch kleine deeltjes die zijn weggeslingerd bij de meteorietinslag. “Ik krijg wel vaker tips, maar toen was ik echt geïnteresseerd”, zegt Smit. De monsters werden geanalyseerd aan de VU en de fossielen bleken afkomstig van het moment waarop de meteoriet is ingeslagen. Het resulteerde in een publicatie in de Proceedings of the National Academy of Sciences, en in flinke aandacht in de media.

‘Dit is op dit gebied zonder meer de belangrijkste vondst van de afgelopen veertig jaar’, zei Smit erover in de Volkskrant. En in een mail aan Advalvas: ‘Het VU-spamfilter is het strengste dat ik ken.’

Vormgever

De redactie van Advalvas heeft er ook regelmatig last van. E-mails van onze freelance vormgever komen bijna steevast in de spambox, persberichten van bijvoorbeeld het Promovendi Netwerk Nederland of studentenroeivereniging Skøll, die eerder wel gewoon in de inbox kwamen, zijn opeens spam, net als sommige nieuwsbrieven waar we op geabonneerd zijn.

Ook universitair hoofddocent bij de School of Business and Economics Sander de Leeuw had het strenge spamfilter al eens bij de redactie gemeld. Hij mist bijvoorbeeld weleens afspraakmailtjes van internationale collega’s bij de Verenigde Naties. “En laatst heb ik een article proof gemist van Emerald, een van de grote uitgevers waar wij publiceren. Het was een mail met nog wat vragen over de publicatie en toen ik bedacht dat ik er nog niks over had gehoord, bleek die al een week in mijn spambox te staan.”

Whitelist

De Leeuw meldde dergelijke onterechte spam al eens bij de IT Servicedesk. Hij kreeg als antwoord dat je een afzender aan je persoonlijke safe sender-lijst kunt toevoegen of dat een afzender eventueel aan de whitelist van de VU toegevoegd kan worden. De Leeuw: “IT legt het probleem bij mij neer. Maar het is toch niet te doen om elke afzender apart aan een lijst toe te voegen! Waarom staan universiteiten, uitgevers en andere legitieme organisaties niet standaard op de whitelist?”

“We krijgen de laatste twee maanden inderdaad meer meldingen over mails die onterecht in de spambox terechtkomen”, reageert Mark Wesbeek, teamcoördinator bij IT. Hij legt uit dat het spamfilter van de VU uit twee delen bestaat: een algemeen deel dat de onderwijs-IT-organisatie Surf voor alle universiteiten maakt en een deel dat de VU zelf kan ‘trainen’. Wesbeek: “Trainen houdt in: per mail zeggen of ‘ie het fout heeft gedaan of niet.”

Overstuur

Surf zegt geen extra klachten van andere universiteiten te krijgen en stelt dat het aan een ‘overstuur’ filter van de VU ligt, dat gereset moet worden. “Maar daar zijn we huiverig voor, want dat kan ook meer ongewenste verdwijningen tot gevolg hebben”, aldus Wesbeek.

De dienst IT beslist binnenkort wat de VU doet met het spamfilter: aansluiten bij Surf, die plannen heeft om een nieuwe spamfilterleverancier te zoeken, of zelf een andere oplossing inkopen. Wesbeek: “Overigens, voor medewerkers die echt last hebben van het spamfilter kunnen we het op individuele basis uitzetten. Daarvoor kun je contact opnemen met de IT Servicedesk.”

Marieke Kolkman
BEELD: Andy Blackledge (Flickr)

{ Lees de 1  reacties }

hits 544

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.