27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Societal Impact Award 2013 naar Frank Biermann

Milieuprofessor en klimaatonderzoeker Frank Biermann heeft de Senior Societal Impact Award – vijfduizend euro – gewonnen. De jury is onder de indruk van de invloed die Biermann heeft op het wereldwijde klimaatdebat.

Frank Biermann is hoogleraar Politicologie en milieuwetenschappen bij de sociale faculteit en bij Aard- en levenswetenschappen, en verbonden aan het Amsterdam Global Change Institute.

Wereldwijd netwerk

Hij houdt zich vooral bezig met de reacties van de politiek op mogelijke klimaatveranderingen. Daarom richtte hij Earth System Governance op, een wereldwijd netwerk van sociale wetenschappers dat zich met milieuproblemen bezighoudt en instanties als de Verenigde Naties adviseert.

Gevaar voor Tea Party

Volgens de jury is hij er uitstekend in geslaagd zijn agenda, het oprichten van een wereldmilieuorganisatie, aan de man te brengen. Zo goed zelfs dat de conservatieve Amerikaanse Tea Party hem als een groot gevaar ziet.

‘Indrukwekkende bijdragen’

‘Biermann heeft zeer belangwekkende bijdragen geleverd aan de opleving van het debat over het milieu en heeft de discussie daarover in een nieuwe richting gestuurd’, staat in het juryrapport. ‘Het onderzoek van Frank Biermann is indrukwekkend en maatschappelijk relevant. Het past uitstekend bij de waarden en tradities van de VU. Bierman is een voortreffelijke wetenschapper met een enorme lijst publicaties. Die maakt dat hij tot de top van zijn vakgebied behoort.’