Wetenschap
& Onderwijs

Scholier krijgt recht op serieuze voorlichting

VVD, PvdA en CDA willen dat voortaan alle opleidingen een studiekeuzecheck aanbieden. Zo’n check moet ook echt iets voorstellen: scholieren krijgen het recht op een serieuze kennismaking met de opleiding van hun keuze.

Dat zeggen de partijen voorafgaand aan het debat in de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. Ze steunen samen een plan van studenten, scholieren, mbo’ers en decanen.

Veruit de meeste opleidingen bieden al wel een studiekeuzecheck aan en anders kunnen scholieren erom vragen, maar helemaal standaard is het toch niet. Als deze plannen doorgaan, wordt de check dus verplicht.

Verkeerde keus

Met de checks hopen ze te voorkomen dat scholieren een verkeerde studiekeuze maken. Bijna één op de drie eerstejaars stopt met studeren of wisselt van opleiding. “De kosten van de uitval zijn gigantisch, voor samenleving en student”, vindt voorzitter Jan Sinnige van het Interstedelijk Studenten Overleg.

Als scholieren beter begrijpen waar ze voor kiezen, redeneren de partijen, zullen ze minder snel afhaken. Daarom krijgen ze bovendien het recht om een “echt realistisch beeld te krijgen van de opleiding”.

Vragenlijstje

“De kritiek van studenten is dat die studiekeuzechecks nu buitengewoon divers zijn”, zegt Kamerlid Michel Rog van het CDA. “Soms hebben ze weinig om het lijf en krijgen scholieren gewoon een vragenlijstje toegestuurd. Ze moeten een goed gesprek kunnen voeren met iemand van de opleiding, of een proefcollege volgen. Daar krijgen ze nu recht op.”

Ook zouden scholieren in het voortgezet onderwijs en het mbo ‘beroepslessen’ moeten krijgen, waarin docenten vertellen over de perspectieven die hun vak biedt. Dan zouden leerlingen beter snappen waarom ze iets leren en meer motivatie krijgen.

De drie partijen vormen een ruime meerderheid in de Eerste en Tweede Kamer, zodat een eventuele wetswijziging er eenvoudig doorkomt.