Wetenschap
& Onderwijs

Rector: ‘Wetenschap is niet ook maar een mening!’

‘Het is tijd om ons uit te spreken en de waarde van de wetenschap kracht bij te zetten.’ Dat schrijft rector Vinod Subramaniam in zijn blog op VUnet. Subramaniam is een van de sprekers op de March for Science in Amsterdam op zaterdag 22 april.

‘Ik loop mee omdat wetenschap niet ook maar een mening is’, schrijft hij. En hij roept alle wetenschappers, medewerkers en studenten van de VU op om mee te doen aan de demonstratie voor de wetenschap.

‘De vrijheid om wetenschap te bedrijven en erover te berichten staat op het spel. Over de hele wereld zien we dat het werk van academici en wetenschappelijke instituten steeds meer wordt ingeperkt, en dat de consensus die er onder wetenschappers heerst op basis van wetenschappelijke bewijzen wordt verworpen ten gunste van alternatieve feiten.’

Klimaatonderzoek verwijderd

De March for Science is een wereldwijde protestmars tegen regimes die het met de wetenschap niet zo nauw nemen. Het initiatief werd genomen in Washington, nadat daags na de beëdiging van president Trump materiaal van klimaatonderzoek werd verwijderd van een website van het Witte Huis. Trump is een fervent klimaatscepticus.

De protestmars vindt plaats in meer dan 425 plaatsen in de wereld, waaronder Amsterdam. Subramaniam noemt het geen protest, maar een ‘celebration of science, om de cruciale rol te belichten die zorgvuldig uitgevoerde wetenschap speelt in ons leven en onze samenleving’.

De March for Science Amsterdam begint om 12:00 uur op zaterdag 22 april op het Museumplein.