26 maart 2024

Promovenda hoopt jonge pensioenbestuurder van het jaar te worden

Een promovenda van de Vrije Universiteit is in de race om jonge pensioenfondsbestuurder van het jaar te worden. Monique van der Poel (37) wil meer diversiteit in de top van de pensioenfondsen.

‘Ik heb mijn eigen pad moeten banen in een pensioenwereld die grotendeels uit blanke heren bestaat’, mailt ze over het belang van de prijs. Ze hoopt ‘m te winnen om een voorbeeldfunctie te vervullen voor jongeren en meer discussie te krijgen over diversiteit in pensioenfondsbesturen. ‘Een bestuur met een meer jongeren, vrouwen en bestuurders met een andere culturele achtergrond zou de kwaliteit van de besluitvorming verbeteren’, vindt ze.

Het langst

Van der Poel schreef een boek, publiceert en geeft lezingen over het pensioenstelsel. Naast promovenda en pensioenfondsbestuurder is ze advocaat, belangenbehartiger en toezichthouder in de pensioensector. Naar eigen zeggen zet ze zich in die verschillende rollen ‘het langst van alle genomineerden in voor een toekomstbestendig pensioenstelsel’.

De prijs voor jonge pensioenfondsbestuurder van het jaar is een initiatief van Stichting PensioenLab en wervings- en selectiebureau Whyz om met name het aantal mensen onder de veertig in de pensioenfondsbesturen te vergroten. De winnaar is een jaar lang ambassadeur van jongeren in pensioenfondsbesturen.

Stemmen

Je kunt nog tot en met donderdag 23 maart meebepalen wie de jonge pensioenfondsbestuurder van het jaar wordt door te stemmen. De winnaar wordt op 25 maart bekendgemaakt.