Studentenleven
& Maatschappij

Plaatst Kieskompas EU-verkiezingen in PVV-frame? “Onzin”, zegt politicoloog Krouwel

“Onzin”, luidt het bondige antwoord van politicoloog André Krouwel op de beschuldiging van Tomas Vanheste van De Correspondent dat het Kieskompas de Europese verkiezingen in een PVV-frame plaatst.

Volgens Vanheste zijn de vragen in het Kieskompas, waarvan Krouwel de geestelijke vader is, bijna allemaal op het verkiezingsprogramma van de PVV terug te voeren: van ‘Nederland moet uit de euro’ tot ‘De islam vormt een bedreiging voor de Nederlandse waarden’.

Zelfs een Zwitser

“En de vraag over drugs dan?” reageert Krouwel. “Waarom zeg je niet dat het Kieskompas de verkiezingen daarmee in een D66-frame plaatst?” Vanheste heeft zich volgens hem totaal niet verdiept.

“Het Kieskompas is gemaakt door een internationaal team waarin een Hongaar, een Spanjaard, Tsjechen, zelfs een Zwitser zit, en in alle deelnemende landen krijg je dezelfde vragen, natuurlijk aangepast aan het land, dus een Hongaar wordt gevraagd of Hongarije in de eurozone moet.”

Journalisten denken zelf alleen maar aan Wilders

Wat het volgens Krouwel is: “Jullie journalisten plaatsen zelf alles in een PVV-frame als het over de EU gaat en dat plakken jullie vervolgens op ons. Maar niemand in ons team maakt die vragen met Wilders in zijn hoofd dus nee, ook onbewust plaatsen we de zaken niet in een PVV-frame.”

“Dus dit is mijn reactie: grote onzin van De Correspondent.”