19 maart 2024

Okeanos rouwt om overlijden cultuurbewaker

Naar aanleiding van het overlijden van Hans Asjes heeft R.S.V.U. ‘Okeanos’ een periode van rouw afgekondigd. Het erelid van de studentenroeivereniging overleed afgelopen zondag op 66-jarige leeftijd.

Drie prijzen in één seizoen

Asjes werd in 1971 lid van Okeanos en was slechts één seizoen een actieve roeier. Hij moest stoppen vanwege opspelende rugklachten. Toch roeide hij in die tijd drie prijzen bij elkaar. Daarna ging hij over tot coachen en nam hij plaats in het bestuur. Ook na zijn studententijd bleef hij betrokken bij Okeanos.

Biertje

Zelfs de afgelopen maanden was hij nog regelmatig te vinden op de vereniging, weet praeses Hanneke Wind. “Hij zat er niet meer wekelijks, maar kwam regelmatig nog een biertje drinken. Daardoor had hij ook een band met de huidige leden. Zelfs de eerstejaars kenden hem als onze archivaris. We zeggen hier wel dat Asjes de cultuurbewaker van Okeanos is.”

Roeien met rouwband

Uit respect voor Asjes zijn deze week alle vrolijke festiviteiten, zoals de borrel en het tapasdiner, geschrapt. De sociëteit is wel open, zodat belangstellenden het condoleanceregister kunnen tekenen. Bovendien zullen aankomend weekend alle ploegen van Okeanos met een rouwband om roeien.