26 maart 2024

‘O2-labgebouw icoon voor de stad’

“Het is een icoon voor de stad Amsterdam”, zei wethouder Kajsa Ollongren gisteren bij de opening van de O2-toren op de VU-campus.

Daarmee doelde ze niet alleen op de vormgeving van de witte kubus tegenover het VU medisch centrum, maar vooral op de inhoud van het gebouw. De samenwerking voor onderzoek naar human life sciences noemde ze van internationale allure. Ze hoopt dan ook dat dit initiatief meehelpt Amsterdam nog duidelijker op de kaart te zetten, waarbij ze nadrukkelijk de hoop uitsprak dat bedrijven ook de weg naar O2 zullen vinden, want wetenschap moet natuurlijk wel te gelde worden gemaakt.

VU-collegevoorzitter Jaap Winter noemde het project uniek omdat drie partners, de VU, UvA en het VU medisch centrum nauw samenwerken. Maar ook omdat het een van de eerste universitaire gebouwen in Nederland is die speciaal voor onderzoek op één bepaald terrein is ontworpen en gebouwd. “Het is een bouwsteen om de inhoud verder te brengen.”

Koffieautomaat

Wouter Bos, bestuursvoorzitter van het VUmc, zei dat gebouwen in deze tijd van globalisering en digitalisering nog steeds belangrijk zijn voor onderzoekers. “Je doet nog steeds inspiratie op bij de mensen die je bij de koffieautomaat tegenkomt.” Hij sprak de hoop uit dat in de nabije toekomst ook onderzoekers van het AMC zich in het gebouw vestigen.

UvA voorzitter Geert ten Dam deelde die hoop. “Waar verschillende groepen samenwerken, ontstaan nieuwe dingen.”

Voor Winter is het O2-initiatief een voorbeeld voor de academische ontwikkeling in Amsterdam. “Dit is het begin van een grote verschuiving. Over tien jaar is de samenwerking in dit gebouw hopelijk zover dat het niet meer uit elkaar is te halen en maakt het niet meer uit bij welke organisatie je oorspronkelijk vandaan komt.”

Hoe moeilijk is het om die samenwerking rond te krijgen? Op die vraag antwoordde hij: “Hoeveel tijd heb ik om dit uit te leggen? Maar in Amsterdam lossen we problemen altijd op.”

Duurzaam

In het gebouw, dat eigendom van de VU is, komen ruim zevenhonderd wetenschappers te werken die laboratoria en apparatuur delen. Ook zullen er masterstudenten en promovendi onderzoek doen. Bij de ontwikkeling van het gebouw speelde duurzaamheid een belangrijke rol. Zo zijn de bakstenen uit de buitengevel makkelijk te hergebruiken, mocht de toren ooit tegen de vlakte gaan.

Ter gelegenheid van de opening is een fotoboek uitgegeven dat op de website is in te zien.

Morgen is het gebouw te bezichtigen in het kader van het weekend van de wetenschap.