Nieuwe vakbondsfunctionaris wil meer Engels op de VU

Haar voorgangster, Ellie Pauëlsen, werkte decennialang op de universiteit. Maar Régine Anmuth is niet bang om het roer om te gooien. De nieuwe FNV-vakbondsfunctionaris heeft eigen ideeën over de invulling van haar baan.

Minder individueel

In elk geval is Anmuth minder vaak op de campus te vinden, ze werkt maar twee dagen. Ook heeft de functie een andere inhoud gekregen. “Ellie was heel individueel betrokken. Ik ben er meer voor de collectieve belangen. Er zijn twee kaderleden op de VU als consulent opgeleid, zij zullen mensen persoonlijk begeleiden.”

Problemen

Anmuth loopt ook een tijd op de campus rond: ze werkt sinds 2008 als secretaresse bij natuurkunde. Daar hoorde ze al veel over de problemen waar veel werknemers tegenaan lopen. “Sinds de reorganisatie gaat het vaak over het wegvallen van de ondersteuning vanuit HRM. “Natuurlijk valt dat niet terug te draaien. Maar de communicatie over wat er wel is, is slecht. Alles staat op intranet, er wordt van je verwacht dat je dat allemaal leest. Maar er werken ook veel Engelstalige mensen op de universiteit en de informatie voor hen is veel minder uitgebreid.”

Ingeburgerd

Al is Anmuth na 35 jaar in Nederland naar eigen zeggen volledig ingeburgerd, de Française weet nog goed hoe het is om in een land te komen waar je niet alle benodigde informatie begrijpt. “De VU is een internationale organisatie, de Engelstalige teksten voor de financiële en personeelsdiensten moeten beter.”

Vrouwendag

Een van de eerste dingen die Anmuth gaat doen, is het organiseren van een bijenkomst op Internationale vrouwendag op 8 maart. “Het thema wordt vrouw aan de top. Maar om meer vrouwen aan de top te krijgen, moeten er ook meer vrouwen in de middenlaag komen.  Daar schort het vaak aan. Bij natuurkunde waren er heel veel vrouwelijke promovendi en postdocs. Terwijl maar vier procent van de mensen met een vaste aanstelling vrouw was.  Daar gaat iets mis.”