28 maart 2024

Flickr - Images Money

Negenduizend euro aan boetes voor illegale kamerverhuur

Kamer verhuren aan toeristen via sites als Airbnb? Studentenhuisvester Duwo laat nog graag even weten hoeveel geld je dat kan kosten.

Duwo treedt streng op tegen illegale onderhuur: het huurcontract wordt opgezegd en de huurder kan een boete van tienduizend euro krijgen.

In Amsterdam, de stad met de meeste Airbnb-verhuur, is Duwo de grote studentenhuisvester. Een woordvoerder heeft niet paraat hoeveel huurders er daar zijn betrapt, maar de verleiding waaraan zij blootstaan is bekend, blijkt uit een waarschuwing op de site: ‘Leuke bijverdienste via Airbnb? Trap er niet in!’

Boetes

De SSH, die kamers verhuurt in onder meer Utrecht, Groningen, Maastricht en Rotterdam, waarschuwde afgelopen zomer dat ze streng ging optreden tegen illegale onderverhuur. Daarop meldden drieëntwintig studenten zich vrijwillig.

De vijftien overtreders die later alsnog tegen de lamp liepen, moesten diep in de buidel tasten. De SSH heeft bekendgemaakt dat ze samen negenduizend euro aan boetes en terugvorderingen hebben betaald.