28 maart 2024

Moordenaar of thuishulp?

Heeft thuishulp Monique B. een 78-jarige cliënte met 51 messteken om het leven gebracht? Dat is de vraag waar een groep studenten zich de afgelopen tijd, onder leiding van hoogleraar Peter van Koppen en docent Jasper van der Kemp, mee heeft beziggehouden.

Over hun speurtocht verscheen op 16 mei het boek De thuishulp in het Laakkwartier: Sporen van moord, diefstal of schoonmaak. Eén of twee keer per jaar kunnen VU-studenten zich aanmelden voor het project Gerede Twijfel. Hierbij onderzoeken zij of er redenen zijn om aan te nemen dat een strafzaak niet vlekkeloos is verlopen.

Bloed

In dit geval is het de vraag of bepaalde sporen tijdens het misdrijf zijn achtergelaten of dat dat eerder is gebeurd. De cliënte van de thuishulp werd thuis dood aangetroffen. Het huis was doorzocht, meerdere laden en kasten waren overhoop gehaald en tassen. Ook waren geldkisten besmeurd met bloed.

Diefstal

Jasper van der Kemp: “Het kan ook zijn dat de sporen die van de thuishulp aangetroffen zijn, daar zijn gekomen toen ze daar eerder was om een diefstal te plegen. Dat ontkent ze trouwens, zij zegt dat de sporen daar gekomen zijn toen ze daar eerder in huis werkte. Ze werkte er inmiddels niet meer, maar het was ook niet zo lang geleden dat het niet aannemelijk is.”

Tunnelvisie

Uit het onderzoek van de studenten blijkt dat de politie al deze alternatieve scenario’s niet uitgebreid onderzocht heeft. “Dat is de crux van de zaak. Het suggereert een tunnelvisie. Terwijl een scenario met diefstal niet uit valt te sluiten.”

Heropening

De veroordeelde en haar familie zoeken momenteel met haar advocaat uit of ze een herziening van de rechtszaak kan krijgen. In dat geval zou het niet de eerste keer zijn dat Gerede Twijfel tot een nieuw onderzoek van een strafzaak leidt. In 2013 werd een strafzaak tegen De zes van Breda opnieuw geopend. Zij werden uiteindelijk opnieuw schuldig bevonden.

De NOS besteedde onlangs aandacht aan het onderzoek.