Mieke van Zonneveld bij prijsuitreiking 2014

Mieke van Zonneveld publiceert dichtbundel

Vandaag verschijnt het poëziedebuut van VU-masterstudent letterkunde Mieke van Zonneveld.

De bundel heet Leger, bevat 26 gedichten en wordt uitgegeven door de Bezige Bij. In 2014 won ze de belangrijke Turing poëzieprijs met het gedicht Nee, dat ook in de bundel staat.

Van Zonneveld, inmiddels 27 jaar, schrijft al zo´n tien jaar gedichten en publiceerde in een aantal literaire tijdschriften. Ze treedt nu en dan op bij poëziebijeenkomsten. Maar Leger is haar eerste bundel.

Leukemie

Op haar 21ste kreeg ze acute leukemie, waarvan ze is genezen. Die ziekte is eenvan de thema´s in haar werk. Daarnaast put ze inspiratie uit Bijbelse verhalen en klassieke tragedies. ‘Leger is een gemystificeerd en genadeloos zelfonderzoek van een jonge dichter die de dood in de ogen heeft gekeken’, prijst de uitgever aan.

Aanstaande zondag is Van Zonneveld te zien in het programma Boeken van de VPRO om 11.20 uur op NPO1. In het Advalvas-magazine dat woensdag 11 januari verschijnt, staat een interview met haar.