28 maart 2024

‘Met de PVV kunnen we ook goed praten’

VU-student Laura Korn (21, internationale bachelor culturele antropologie en ontwikkelingssociologie) wordt vanaf 1 juli penningmeester bij het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO). ‘De constructieve houding van het ISO spreekt me aan’.

Hoe ben je in het ISO-bestuur terechtgekomen?
“Ik ben benaderd via LinkedIn, en gevraagd om te solliciteren.”

Ben je zo actief op het gebied van de studentenbelangen?
“Dat niet specifiek, maar ik heb in het bestuur van CNV Jongeren gezeten, en ik ben secretaris van de Stichting Europees Jeugdparlement in Nederland geweest. Ik doe nu mee aan een inwerktraject van het ISO om me bekend te maken met studentenzaken.”

Heb je altijd een voorkeur gehad voor het ISO ten opzichte van die andere studentenbond, de LSVB?
“De verschillen tussen het ISO en de LSVB hangen steeds weer af van de jaargang en de wisselende besturen, en allebei hebben ze de student centraal staan, maar van het ISO heeft de constructieve houding me altijd aangesproken.”

Zou je later de politiek in willen, denk je?
“Jawel, maar ontwikkelingssamenwerking lijkt me ook interessant. Ik heb seksuele voorlichting gegeven, dat lijkt me leuk om te blijven doen.”

En de politiek? Naar welke partij gaat je voorkeur uit?
“Ik zou dan de Europese politiek in willen, de Europese Commissie.”

Op welke partij ga je stemmen bij de komende Europese verkiezingen in mei?
“Dat wil ik niet zeggen. Als bestuurslid van het ISO stel ik me neutraal op.”

Maar als je bij een vakbond zit, ben je altijd wel een beetje links angehaucht, toch?
“Het ISO is niet echt een vakbond, maar een vereniging die voor de belangen van de studenten opkomt. En ik weet dat veel mensen er vanuit gaan dat we links zijn, maar we staan met alle partijen op goede voet. De SGP en de VVD hebben goede punten en met alle partijen, ook de PVV, kunnen we heel goed praten. Het is ook niet zo dat linkse partijen per definitie beter voor studenten zijn dan rechtse partijen. De PvdA is bijvoorbeeld heel erg voor het leenstelsel, en sommige rechtse partijen staan daar genuanceerder in. Het heeft allemaal volgens mij niet heel veel te maken met het politieke spectrum.

Hoe ga je het besturen van het ISO combineren met je studie?
“Ik wil alle vakken van dit eerste jaar nog halen, daarna stop ik een jaar met studeren, om me helemaal op het ISO te richten.”

Je bent nu al bezig met een inwerktraject. Hoe ziet dat eruit?
“Ik ben op dit moment op het ISO-kantoor, waar met de rest van het nieuwe bestuur meedoe aan een kick-off van vier dagen. Daarin krijgen we de basis uitgelegd. Wat is het, hoe werkt het, wat is de achtergrond van het ISO. Straks worden ook de portefeuilles verdeeld onder de bestuursleden en we gaan kennismakingsbezoeken afleggen bij DUO en het ministerie van Onderwijs en zo.

Welke portefeuilles zou jij onder beheer willen krijgen?
“Gezien mijn achtergrond en opleiding vind ik internationalisering en student & welzijn leuk. Maar er zijn meer bestuursleden in geïnteresseerd, dus we moeten zien hoe het loopt.”