Kunstzinnige kankercel in O|2 Labgebouw

Cytopia heet het kunstwerk van Pinar Yoldas dat gisteren is onthuld in het O|2 Labgebouw. Yoldas liet zich bij de schepping ervan inspireren door een kankercel.

Dat past goed bij het gebouw, want daar wordt onderzoek gedaan op het terrein van human health and life science. Het kunstwerk is ontwikkeld in samenspraak met een aantal gebruikers van het O|2-gebouw, dat in 2016 in gebruik is genomen.

Yoldas is in Turkije geboren maar werkt al jarenlang in de Verenigde Staten als kunstenaar en docent beeldende kunst aan de universiteit van San Diego.

Overal kunst

In haar toespraakje bij de onthulling vertelde de directeur van de facilitaire campusorganisatie, Josja van der Veer, dat de VU een rijke traditie heeft in het verzamelen en exposeren van kunst. In verschillende gebouwen en op het terrein van de campus zijn kunstwerken te bewonderen. Het voornemen is om ook in nieuwe gebouwen kunst een plaats te geven.

Van der Veer zei dat kunst haar al boeide toen ze als jongere in de Bijlmermeer kwam te wonen. “Alle flatgebouwen daar waren hetzelfde. Maar door naar kunstwerken in de omgeving te kijken, kon ik me oriënteren waar ik was. En het leerde me om op een andere manier naar de omgeving te kijken.”

Kunst inspireert

Vice-voorzitter van het college van bestuur Marjolein Jansen mocht het kunstwerk voltooien door het laatste puzzelstukje op de goede plek te plakken. “Kunst is niet alleen een verfraaiing van de omgeving, maar geeft ook inspiratie. Het opent nieuwe perspectieven. Daarom past het goed in een academische omgeving.”

De kunstenares kon zelf niet bij de onthulling aanwezig zijn, maar drie studenten communicatie hebben een video met haar opgenomen, die binnenkort ook op de VU-site te zien zal zijn.

De kunstcollectie van de VU, inclusief het historisch erfgoed wordt beheerd door de universiteitsbibliotheek. Daar is ook informatie over het kunstwerk te lezen.