Studentenleven
& Maatschappij

‘Ik werk niet voor de tabaksindustrie’

Erik Lutjens, hoogleraar pensioenrecht, vindt zijn nevenfunctie bij een pensioenfonds van een tabaksfirma geen bezwaar.

Foei, volgens TabakNee werkt u voor de tabaksindustrie.
“Dat klopt niet. Ik heb een rol bij het pensioenfonds van tabaksfirma BAT. Dat fonds regelt de uitvoering van de pensioenen van de werknemers van dat bedrijf en heeft een juridische adviescommissie, waarvan ik voorzitter ben. Ongeveer zes keer per jaar hebben we een vergadering. Tussendoor doe ik wat kleine klusjes. Zo was er laatst een foutje gemaakt in het jaaroverzicht dat naar alle werknemers gaat. Dan bespreken we hoe dat het best gecorrigeerd kan worden.”

Dat ziet u niet als ondersteuning van de tabaksindustrie?
“Nee, het gaat mij om de pensioenen van de werknemers. Zij hebben het recht dat hun pensioenopbouw en uitkering ordentelijk worden uitgevoerd. Ik ben geen onbekende naam binnen de pensioenwereld, ik werk ook als pensioenadvocaat. Vandaar dat ik voor deze functie ben gevraagd.”

TabakNee schreef een kritisch stuk over uw functie. Bent u daardoor gaan twijfelen?
“Ik vind het nogal vergezocht. Ik heb vooraf niet getwijfeld en ik zie ook geen reden om het te heroverwegen. Het is bekend dat roken niet gezond is. Gezien de huidige stand van de regelgeving is het ieders eigen verantwoordelijkheid om te roken. Een deel van de samenleving wil ook blijven roken. Ik ben geen rooklobbyist en roken is geen onderdeel van mijn leeropdracht. Daarom zie ik geen enkele reden om niet voor het pensioenfonds te werken. Dat is tenslotte een gewone financiële instelling, net als een bank.”

U heeft binnen de VU ook geen opmerkingen gekregen?
“Nee. Ik heb mijn bestuursfunctie intern opgegeven, maar daar heb ik geen reactie op gehad. Ik heb het overal vermeld.”

Wat vindt u ervan dat actiegroepen naar de nevenfuncties van hoogleraren kijken?
“Dat dit gebeurt, is op zich goed. Wetenschappers moeten onafhankelijk standpunten innemen en we moeten transparant zijn. Wij hebben ook een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid.”