Iedereen kan het: twee masters doen

Masterstudent Melvin Roest doet twee masters en een bachelor, en hij is bestuurslid van Techclub. Maar is hij een briljant student? Niet echt. Uitblinken heeft hij nooit gedaan. “Docenten waren opgelucht toen ze hoorden dat ik geslaagd was voor het vwo”, zegt de student computer science, gamestudies (UvA) en psychologie.

Handig aanpakken

Om twee studies te doen moet je het volgens Roest gewoon handig aanpakken. Word vrienden met de studieadviseur bijvoorbeeld, wees niet bang om zessen te halen en zet de vaardigheden die je bij je ene studie leert in bij de andere. “Bij informatica gebruik ik een programma dat berekeningen automatisch in mijn verslagen zet. Dat kostte veertig uur om te leren, maar hiermee maak ik mijn psychologieopdrachten echt razendsnel. En mijn cijfer valt nu vaak een punt hoger uit.”

Gewoon doen

Het advies van Roest aan andere studenten is om het gewoon te doen en te kijken hoe ver je komt. “Als je nadenkt over de vraag hoe je vier vakken tegelijkertijd moet doen, is het een stuk makkelijker om er in elk geval twee te halen”, aldus Roest.

Lees alle tips over hoe je twee studies tegelijk kunt doen.