27 maart 2024

Hbo’ers verdienen niet meer dan wo’ers

Hbo’ers die een paar honderd euro meer verdienen dan hun collega’s met een wo-master? Dat kan niet kloppen, dacht de Keuzegids. Die komt met een eigen berekening.

De voorlichtingswebsite Studiekeuze123 kwam in oktober met nogal rare cijfers, schrijft de Keuzegids Universiteiten die gisteren is verschenen. Bij de wo-afgestudeerden stonden veel te lage salarissen terwijl mensen met een hbo-diploma relatief veel leken te verdienen.

Zo zou een hbo-afgestudeerde in godsdienst 550 euro meer ontvangen dan iemand met een theologiemaster. Uit een nieuwe berekening van de Keuzegids blijkt dat de wo’er in werkelijkheid juist driehonderd euro meer verdient.

Rekenfout

Deze vertekening kwam volgens de gids door een rekenfout: universiteitenvereniging VSNU telde in haar cijfers ook mensen mee die nog niet werkten of geen zin hadden hun salaris op te geven, waardoor de resultaten gemiddeld lager uitkwamen. Verder werden bij hbo-afgestudeerden neveninkomsten meegeteld en de parttime-salarissen omgerekend naar fulltime. Bij de wo’ers werd dit niet gedaan.

Sommige afgestudeerden vinden momenteel makkelijker een baan dan anderen, ziet de gids. Er lijkt sprake van een tweedeling: technici, ict’ers, artsen en economen bijvoorbeeld komen sneller aan werk en verdienen ook niet slecht met een gemiddeld bruto-inkomen van drieduizend euro.

Tandarts

Politicologen, psychologen maar ook biologen hebben het zwaarder: zo’n vijftien procent van hen heeft na een jaar nog steeds geen betaald werk. Ook sommige kunstwetenschappers en cultureel antropologen moeten de broekriem aanhalen: bijna één op de zeven heeft een maandsalaris van onder de 900 euro bruto. Zij staan boven in de zogenoemde ‘crepeerindex’ van de gids.

Wie veel wil verdienen, kan het beste tandarts worden: die krijgt meer dan vijfduizend euro per maand op zijn bankrekening.

Inmiddels zijn de wo-salarissen verwijderd van Studiekeuze123. De hoge hbo-salarissen worden herzien. De Keuzegids is uitgenodigd om hierover mee te denken: dat vindt de redactie “sportief”.