18 april 2024

Gratis worteltjes en stappentellers tijdens de VU Beweegweek

VU-rector Frank van der Duyn Schouten (links op de foto) heeft zojuist samen met hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder (met baard) de VU Beweegweek geopend. Deze week moeten alle VU-studenten en –medewerkers verplicht trappen lopen, wandelend vergaderen, sporten, worteltjes kauwen, lopend lunchen enzovoort.

Alle aanwezigen kregen een elektronische stappenteller uitgereikt die ze aan het eind van de week weer moeten inleveren. Wie vrijdag niet minstens tienduizend stappen per dag heeft gemaakt, moet het hele weekend nablijven.

Kans op dementie kleiner

Nee, grapje natuurlijk (niet van die stappenteller, die werd echt uitgedeeld en hoeft niet weer te worden ingeleverd). De VU Beweegweek is geheel op vrijwillige basis en daarom waren er ook niet meer dan enkele tientallen VU-medewerkers aanwezig bij de opening. “En u beweegt natuurlijk allemaal al”, zei Scherder.

Met een plastic brein in zijn hand legde hij nog eens uit welk deel van de hersenen zo profiteert van extra lichaamsbeweging. Want bewegen is niet alleen goed voor de lichamelijke conditie, ook de geest heeft er baat bij. Het geheugen wordt er beter van en de kans op dementie wordt er kleiner door.

Worteltjes uitgedeeld

De VU organiseert in het kader van de Beweegweek allerlei activiteiten om u aan het bewegen te krijgen. Zo worden er worteltjes uitgedeeld, want kauwen is ook bewegen en dus ook goed voor u. En wie een selfie maakt terwijl-ie de trap neemt in plaats van de lift (een trapfie), maakt kans op een kwartaal gratis sporten in het Sportcentrum VU. Sporten is sowieso gratis in de fitnesszaal van het sportcentrum in het OZW-gebouw.

Zie hier voor een overzicht van de activiteiten tijdens de Beweegweek. En denk erom: van zitten gaat u eerder dood!