26 maart 2024

Mira Maletic

‘Feweb wil niet anders zijn dan de rest’

Het is niet zo dat de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde (Feweb), die per 1 september verder gaat onder de naam School of Business and Economics (SBE), anders wil zijn dan de rest, zegt directeur bedrijfsvoering Mira Maletic.

“Het is eerder zo dat we qua markt en vraag en aanbod in een zeer dynamische en concurrerende wereld leven, wat leidt tot andere keuzes. Wij moeten nationaal en internationaal concurreren met veel meer faculteiten op het gebied van economie en bedrijfskunde.”

Er is gekozen voor ‘school’ in plaats van ‘faculty’ omdat dat nationaal en internationaal de trend is, legt Maletic uit. “Qua organisatie verandert er hier niets. Ook onze prioriteiten veranderen niet. Onderzoek en onderwijs blijven beide even belangrijk als ze nu zijn. Het is tegenwoordig gebruikelijk binnen de economie en bedrijfskunde om de term ‘school’ te gebruiken. Het is een weloverwogen keuze, waar aan vooraf een onderzoek bij onze peers heeft plaatsgevonden.”

Verengelsing

VU-breed wordt er al jaren gesproken over internationalisering, de Engelstalige campus en het aantrekken van meer studenten uit het buitenland. Economie en bedrijfskunde zijn echter allang internationaal en Engelstalig. Vijfentwintig procent van de studenten en 22 procent van de werknemers komt uit het buitenland. Maletic: “We zijn ook bezig met het verkrijgen van een internationale AACSB-accreditatie (Association to Advance Collegiate Schools of Business) voor zowel Business als Accounting.”

Alle masters zijn Engelstalig en de bacheloropleidingen grotendeels vanaf het tweede jaar. Engels is de voertaal in de collegezalen en volgens Maletic levert dat geen problemen op. “Al onze docenten hebben sinds een jaar of vijf al een verplicht certificaat voor Engelstalig onderwijs en het zal niet altijd native speakers-niveau zijn, maar een hoog niveau heeft het Engels hier zeker”, aldus Maletic. Maar het bestuur zal blijven investeren in de taalcursussen Engels voor zowel werknemers als studenten.

Het blijft opmerkelijk die naamsverandering, gezien het feit dat de VU de afgelopen jaren vooral is gecentraliseerd. Faculteiten kopen hun diensten zoveel mogelijk centraal in, de huisstijl werd geüniformeerd, evenals het rooster en de facultaire websites. Nu zijn er acht faculteiten en een school. Toch had niemand bezwaar, volgens Maletic. “Het college van bestuur ondersteunt onze internationale ambitie, gezien onze internationale concurrentiepositie en ook de studenten reageren positief.”

Bewuster kiezen

Ook qua inschrijvingen is Economie tevreden met de vooraanmeldingen voor het aankomend collegejaar. “De definitieve cijfers hebben we in oktober pas, maar de voorlopige inschrijvingen laten een stijging zien van tweehonderd à driehonderd studenten ten opzichte van vorig jaar.” Maletic zegt dat dit zowel Nederlandse als buitenlandse studenten betreft.

De faculteit is tevreden met het huidige aantal studenten, zegt de directeur. “Zes jaar geleden hadden we er vijfduizend en barstte de faculteit uit haar voegen, maar na een grondige herziening van onze bachelor- en masterprogramma’s hebben we studenten die bewuster hebben gekozen voor economie, bedrijfskunde of econometrie en is er ook aanzienlijk minder uitval.”